درد سمت راست شکم در بارداری را نادیده نگیرید !

متخصص زنان و زایمان اصفهان | . مقابله با بروز کم خونی در بارداری

علل جدی تر درد سمت راست در بارداری

در مطالب قبلی به موضوعاتی پیرامون درد سمت راست در بارداری پرداختیم ، همراه ما باشید با دلایل جدی درد سمت راست در بارداری که نباید نادیده گرفت .

علت درد سمت راست شکم در دوران بارداری –  قسمت اول

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی می تواند باعث درد شدید سمت راست و گرفتگی در اوایل بارداری و شاید حتی قبل از اینکه متوجه بارداری خود باشید، شود. شما احتمالاً علائم دیگری مانند موارد زیر را خواهید داشت:

• درد تیز معده
  • خونریزی خفیف یا شدید
  • خونریزی قرمز یا قهوه ای

گفتنی است که بارداری سالم و طبیعی فقط در رحم اتفاق می افتد و بارداری خارج از رحم می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.  گاهی اوقات یک حاملگی خارج از رحم باید قبل از ایجاد آسیب در بدن شما درمان شود. بعد از تجربه حاملگی خارج از رحم می توانید به بارداری طبیعی ادامه دهید.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ۶ باور نادرست برای سقط جنینسقط جنین

درد شدید سمت راست در پایین معده همراه با علائم دیگر ممکن است به معنای سقط جنین باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

1. خونریزی
  2. درد شدید یا گرفتگی در قسمت پایین معده
  3. درد پایین کمر

در برخی از موارد و با این نشانه ها در سه ماهه اول بارداری سقط جنین رخ می دهد. گاهی اوقات ممکن است این موضوع قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید، اتفاق بیفتد. البته باید گفت که سقط جنین شایع است و تا ۱۵ درصد از زنانی که می دانند حامله هستند، سقط جنین دارند و به طور معمول نمی توان از آن جلوگیری کرد.

آپاندیس

آپاندیسیت یک عفونت یا التهاب در آپاندیس است که در حدود ۰.۰۵ درصد از زنان باردار اتفاق می افتد. در حالی که در بارداری رایج نیست، ممکن است متوجه نباشید که آپاندیسیت دارید زیرا برخی از علائم آن می تواند شبیه سایر علائم بارداری باشد. این امر می تواند خطرناک باشد زیرا آپاندیس عفونی در صورت عدم درمان می تواند متورم و ترکیده شود. ترکیدن آپاندیس می تواند سموم مضر را در بدن شما پخش کند. شما ممکن است در هر زمانی از بارداری خود به آپاندیسیت مبتلا شوید.

آپاندیسیت معمولا باعث درد سمت راست و پایین شکم می شود. ممکن است درد شدید یا درد مبهمی احساس کنید. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را داشته باشید:

• درد معده در اطراف ناف
  • از دست دادن اشتها
  • تب

در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم، ممکن است علائم کمتر شایع آپاندیسیت را داشته باشید:

• درد سمت راست وسط تا بالا
  • سوزش سردل
  • نفخ

در صورت داشتن هر یک از این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید .

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | پره‌اکلامپسی چیست ؟

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک بیماری مختص به دوره بارداری است. این عارضه اثرات متعددی از جمله فشار خون بالا به همراه دارد. تقریباً ۵ تا ۸ درصد از زنان باردار به پره اکلامپسی یا اختلالات فشار خون مرتبط مبتلا می شوند. این مشکلات بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می شوند.

پره اکلامپسی می تواند فشار خون شما را به سطوح خطرناکی برساند. این امر می تواند شما را در معرض خطر سکته مغزی قرار دهد. همچنین می تواند به کبد، کلیه ها یا ریه های شما نیز آسیب برساند. اگر پره اکلامپسی دارید، ممکن است در سمت راست و بالا، معمولاً درست زیر دنده ها،احساس درد کنید. این علائم عبارتند از:

1. سردرد
  2. تاری دید
  3. حساسیت به نور روشن
  4. حالت تهوع
  5. استفراغ
  6. خستگی
  7. ادرار کم
  8. تورم (به خصوص در پاها)
  9. تنگی نفس

درمان درد سمت راست شکم در بارداری

درد سمت راست شکم که به دلیل کشیدگی ماهیچه یا رباط ایجاد می شود، معمولاً با درمان های خانگی قابل تسکین است. اگر مراقب آنچه می خورید باشید، درد ناشی از گاز گوارشی ممکن است بهتر شود. درد عضلانی، رباط‌های دردناک و گرفتگی با موارد زیر بهبود می یابد:

• دراز کشیدن
  • راه رفتن یا حرکت کردن
  • با استفاده از کیسه آب گرم یا پدهای حرارتی
  • گرفتن حمام گرم
  • ماساژ
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه
  • چه زمانی برای کمک گرفتن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کم‌ خونی در دوران بارداری

اکثر دردهای عضلانی و رباط ها در نهایت بدون درمان از بین می روند. اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه و یا با دکتر متخصص زنان و زایمان اصفهان در تماس باشید:

1. درد پهلوی شما ثابت یا شدید است .
  2. درد پهلو در شب یا زمانی که دراز می کشید، بدتر می شود .
  3. تورم یا قرمزی در ناحیه دارید .

علل جدی تر درد سمت راست در دوران بارداری ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد کند. اینها می توانند علائم حاملگی خارج رحمی، سقط جنین، سنگ کیسه صفرا، پره اکلامپسی و سایر شرایط باشند. در برخی از موارد نیز، ممکن است نیاز به درمان از جمله جراحی داشته باشید.