درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان

علت درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان چیست؟ | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

علت درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان چیست؟

چند عامل مختلف باعث درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان می شوند. از جمله:

افزایش گرفتگی رحم
هورمون های شیردهی
بزرگ شدن حفره رحم بعد از زایمان که یعنی قسمت های بیشتری از دیواره رحم باید در دوران قاعدگی بریزد
پریود بعد از زایمان
اولین پریود بعد از زایمان معمولا با پریودهای قبل از حاملگی متفاوت است.

علت درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان چیست؟ | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهاناز قاعدگی بعد از زایمان باید چه انتظاری داشت؟

چه زایمان طبیعی کرده باشید چه سزارین، خونریزی و ترشحات واژن را بعد از زایمان تجربه می کنید. بدن خون و بافت دیواره رحم در دوران حاملگی را خارج می کند.

طی چند هفته اول، خونریزی شدیدتر و به صورت لخته خون است. با گذشت زمان، این خونریزی راه را برای ترشحات واژن به نام نفاس باز می کند. به مایع بدن که می تواند بی رنگ، خامه ای یا قرمز باشد، نفاس می گویند.

ممکن است این ترشحات تا ۶ هفته ادامه داشته باشد که اگر به بچه شیر ندهید، قاعدگی از این زمان دوباره شروع می شود. اگر ترشحات با ظاهر نفاس داشته باشد، مدتی بند بیاید و بعد دچار خونریزی شوید، احتمالا پریود شده اید.

اگر مطمئن نیستید خونریزی مربوط به حاملگی است یا قاعدگی،

با چند روش زیر می توانید مطمئن شوید:

معمولا یک هفته بعد از زایمان رنگ نفاس قرمز روشن نیست. بلکه روشن تر است و ممکن است ظاهر سفید یا آبکی داشته باشد. احتمالا خونریزی قرمز که بعد از گذشت ۶ هفته یا بیشتر از زایمان شروع می شود، قاعدگی است.
خونریزی مربوط به حاملگی با افزایش فعالیت بیشتر می شود. اگر ترشحات با تحرک افزایش و هنگام استراحت کاهش می یابد، احتمالا نفاس است.
نفاس کمی هم بودار است. از آن جایی که با بافت باقی مانده از حاملگی مخلوط شده، بوی «شیرین» دارد. اگر ترشحات بدبو دارید، به پزشک اطلاع دهید.
منظم شدن چرخه قاعدگی بعد از زایمان نیز طول می کشد. ممکن است یک ماه پریود شوید، ماه بعد چرخه قاعدگی اتفاق نیفتد و در ماه سوم زودتر از موعد پریود شوید.

طی یک سال اول بعد از زایمان، نوسان مدت زمان پریود، فاصله بین چرخه قاعدگی و شدت خونریزی طبیعی است. مخصوصا اگر به بچه شیر می دهید، این وضعیت صادق است.

چرخه قاعدگی اکثر زنان بعد از زایمان به فاصله طبیعی ۲۱ تا ۳۵ روز و خونریزی به مدت ۲ تا ۷ روز اتفاق می افتد. ممکن است چرخه قاعدگی نسبت به دوران قبل از حاملگی تغییر کند.

کدام یک از علائم پریود بعد از زایمان خطرناک است؟

درصورت بروز مشکلات زیر، باید با پزشک تماس بگیرید:

در هر یک ساعت بیشتر از یک پد بهداشتی آغشته به خون می شود
خونریزی همراه با درد شدید و ناگهانی
تب ناگهانی
خونریزی مداوم بیش از هفت روز
لخته خون بزرگ
ترشحات بدبو
سردرد شدید
مشکل تنفسی
احساس درد هنگام تخلیه ادرار
درصورت مشاهده علائم فوق یا هر مشکل دیگری که شما را نگران کرده است با پزشک تماس بگیرید. بعضی از این علائم نشان دهنده عفونت است.

جمع بندی

شروع دوباره چرخه قاعدگی فقط بخشی از دوره نقاهت و بازگشت بدن به حالت قبل از حاملگی است. بعضی از زنان به دلیل افزایش هورمون ناشی از شیردهی دیرتر پریود می شوند. استفاده از شیردهی به عنوان روشی برای پیشگیری از حاملگی، روش مطمئنی نیست. بهتر است از روش دیگری مانند قرص ضد بارداری یا کاندوم نیز استفاده کنید.

اگر اولین پریود بعد از زایمان به نظر غیرعادی می رسد، با دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان تماس بگیرید. مخصوصا خونریزی بیش از حد یا علائم عفونت برای کسی که تازه مادر شده نگران کننده است. به بدنتان گوش کنید و محتاط باشید.

 


دکتر نرگس علیان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

آدرس : اصفهان،خیابان توحید،چهارراه پلیس،مجتمع ماکان۳، طبقه اول،واحد یک

شماره تماس : ۰۳۱۳۶۲۴۲۷۵۲ ۰۹۳۳۳۱۵۰۵۰۸

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر نرگس علیان کلیک کنید

 


مطالب پیشنهادی مرتبط 

هفته ۴۰ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

پلاسما تراپی واژن چه مراقبتی لازم دارد ؟

پلاسماتراپی رحم و درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن با پلاسما تراپی رحم

اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید