خونریزی غیر طبیعی رحم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | خونریزی غیر طبیعی رحم

علل خونریزی غیر طبیعی رحم

در شرایط نرمال رحم مقدار خونریزی خانم ها در هر پریود محدود می باشد (کمتر از ۸۰ میلی لیتر) اما خونریزی هایی که به طور ناگهانی روی می دهد یا خونریزی های سنگین قاعدگی با عنوان خونریزی غیر طبیعی رحم شناخته می شود.

علل خونریزی غیر طبیعی رحم متفاوت می باشد. اغلب شرایطی که منجر به خونریزی غیر طبیعی رحم می گردد می تواند در هر سنی روی دهد، اما برخی از موارد مربوط به خونریزی غیر طبیعی رحم در دوران خاصی از زندگی یک فرد روی می دهد.

در دورانی بین نوجوانی و یائسگی می توان عوامل زیادی را در توضیح علل خونریزی غیر طبیعی رحم تعریف کرد. تغییرات ناگهانی در سطح هورمون ها در زمان تخمک گذاری سبب بروز لکه بینی واژن یا مقدار خونریزی اندکی می شود.

برخی خانم ها به طور منظم تخمک گذاری انجام نمی دهند و بنابراین ممکن است دچار خونریزی سبک پیش بینی نشده و یا دچار خونریزی واژینال سنگین شوند. برخی خانم ها تخمک گذاری منظمی دارند اما مقدار خونی که در هر پریود از دست می دهند زیاد است و یا این که بین پریودها دچار خونریزی غیرعادی می شوند.

متخصص زنان اصفهان دکتر نرگس علیان 

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | اعمال جراحی میومکتومی

شایع ترین علتی که در توضیح این نوع خونریزی غیر طبیعی رحم وجود دارد عبارت است از فیبروم رحمی، آدنومیوز رحمی یا پولیپ آندومتر. فیبروم ها توده های خوش خیمی هستند که در لایه ماهیچه ای رحم یعنی میومتر ایجاد می شوند در حالیکه آدنومیوز به شرایطی گفته می شود که لایه آندومتر به سمت لایه میومتر رشد کند.

پولیپ آندومتر توده های گوشتی خوش خیمی هستند که در حفره رحم مشخص می گردند و در ایجاد خونریزی غیر طبیعی رحم دخالت دارند. احتمال بروز فیبروم، آدنومیوز و پولیپ در خانم هایی که تخمک گذاری انجام نمی دهند نیز وجود دارد.

سایر علل خونریزی غیر طبیعی رحم در خانم ها عبارت است از:

  1. بارداری
  2. ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی در دهانه رحم و یا آندومتر
  3. عفونت یا التهاب دهانه رحم یا آندومتر
  4. ابتلا به اختلالات خونی مانند ناهنجاری های پلاکتی یا مشکلات مربوط به فاکتور لخته خون و یا بیماری Willebrand
  5. ابتلا به برخی بیماری ها مانند هیپوتیروئیدیسم، بیماری کبدی یا بیماری مزمن کلیوی

متخصص زنان اصفهان | در صورت فراموش کردن یک یا چند قرص ضد بارداری چه باید کرد؟

 داروهای هورمونی ضد بارداری

دختران و خانم هایی که از داروهای هورمونی ضد بارداری استفاده می کنند ممکن است بین پریودها دچار خونریزی غیر طبیعی رحم شوند. اگر خونریزی غیر طبیعی رحم در ماه اول مصرف این داروها روی دهد ممکن است دلیل آن به تغییرات دیواره رحم مربوط باشد. اما اگر خونریزی غیر طبیعی رحم ادامه بیابد در آن صورت باید معاینات بیشتری انجام شود.

شاید تغییر قرص هورمونی ضد بارداری توصیه گردد. خونریزی های نامنظم در خانم هایی متداول است که از ایمپلنت های کنتراسپتیو استفاده می کنند. خانم هایی که از دستگاه آی یو دی  آزاد کننده پروژستین استفاده می کنند در ابتدا دچار خونریزی های نا منظم می شوند. در طول زمان خونریزی سبک تر شده و در طولانی مدت مقدار خونریزی کاهش یافته و یا خونریزی روی نمی دهد.

متخصص زنان اصفهان 

متخصص زنان اصفهان | هورمون درمانی یائسگی - خشکی واژن

گذار به یائسگی

قبل از پایان یافتن پریودهای قاعدگی و ورود به یائسگی دوران گذار به یائسگی ایجاد می شود. در طول گذار به یائسگی زمانبندی پریودها تغییر می کند و تخمک گذاری نا منظم می شود. تولید و ترشح پروژسترون و استروژن در دوران گذار به یائسگی کاهش می یابد. این تغییرات هورمونی سبب رشد آندومتر و تولید بافت اضافی می شود که در نتیجه آن احتمال ایجاد پولیپ یا هایپرپلازی آندومتر افزایش می یابد بنابراین احتمال خونریزی غیر عادی در این دوران بیشتر می شود.

به طور کلی در دوران گذار به یائسگی احتمال تجربه کردن خونریزی غیر عادی وجود دارد. علاوه بر این موارد عواملی مانند سرطان، عفونت و برخی بیماری های سیستمیک در ایجاد این عارضه در دوران گذار به یائسگی نقش دارد. خانم هایی که چرخه های قاعدگی نامنظمی را تجربه می کنند و یا آن هایی که دچار خونریزی های شدید می شوند باید به منظور بررسی علت این عارضه مورد ارزیابی بیشتر قرار بگیرند.

متخصص زایمان اصفهان 

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر جهت درمان علایم یائسگی

یائسگی

برخی شرایط سبب بروز خونریزی غیر طبیعی رحم در دوران یائسگی می شود. خانم هایی که در دوران یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند ممکن است خونریزی دوره ای را تجربه کنند. غیر از این سایر خونریزی ها در دوران یائسگی به عنوان این عارضه شناخته می شود و باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

علل این عارضه در یائسگی عبارت است از:

  • آتروفی یا نازک شدن بیش از حد بافت داخلی واژن و رحم که در اثر کاهش مقدار هورمون ها روی می دهد
  • تغییرات سرطانی و پیش سرطانی در دیواره آندومتر رحم
  • فیبروم یا پولیپ
  • عفونت رحم
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خونی یا ضد انعقادها
  • عوارض جانبی رادیوتراپی

متخصص زایمان اصفهان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید