نکاتی پیرامون خشکی واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان |نکاتی پیرامون خشکی واژن

خشکی واژن

درمان خشکی واژن به روش های مختلفی انجام می شود. اما برای آنکه بدانید کدام یک از این روش ها موثر هستند، لازم است به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه نمایید. در میان تمام روش های درمانی، معمولا لیزر درمانی ساده ترین و بهترین روش درمان خشکی واژن است که باید توسط پزشک تجویز شود.

خانم ها همیشه و در تمام طول زندگی خود درگیر مشکلات بسیاری می شوند. یکی از مشکلات رایج و البته کمتر شناخته شده ای که ممکن است در طول زندگی با آن مواجه شوند، خشکی واژن یا آتروفی واژن است.

بسیاری از خانم ها که درگیر این بیماری و مشکل می شوند، هیچ اطلاعاتی در این خصوص ندارند. از این رو در تمام طول زندگی با آسیب های دیگری نیز روبرو خواهند شد. باید بگوییم مشکل خشکی واژن تنها مربوط به دوره یائسگی نیست. اما به عنوان بیماری که به دلیل کمبود هورمون های زنانه در بدن روی می دهد، معمولا بعد از دوران یائسگی دیده می شود. به همین دلیل برای درمان ساده این بیماری می توان از روش هورمون تراپی استفاده کرد.

برخی مواقع ممکن است زنان بالغ به این مشکل دچار شوند. برای آن که بتوان ناحیه واژن خانم های بالغ را مرطوب نگه داشت، باید به دنبال روش درمانی مناسب بود. هورمون استروژنی که در بدن خانم ها ترشح می شود در واقع واژن را مرطوب می کند. زمانی که تولید هورمون استروژن در بدن کاهش یابد، آتروفی واژن اتفاق می افتد. پس به طور کلی می توان افزایش سن، زایمان و شیردهی، یائسگی، جراحی های لگن همچون هیسترکتومی تخمدان ها و یائسگی زودرس را از جمله دلایل بروز خشکی واژن بیان کرد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |.نکاتی پیرامون خشکی واژن

مهم ترین علائم خشکی واژن در خانم ها

آتروفی واژن دلایل مختلفی دارد اما همه آن ها برای یک نفر صدق نمی کند. ممکن است علائم افراد مختلف، با یکدیگر متفاوت باشد. در ادامه برخی از شایع ترین آن رها را بیان می کنیم.

تاثیرات عاطفی خشکی واژن بر روی رفتار زنان. خانم هایی که دچار مشکل خشکی واژن می شوند، اصولا از اعتماد به نفس جنسی کمی برخوردار بوده و دچار درد و ناراحتی زیادی خواهند شد. نازک شدن لایه مرطوب در داخل مهبل یا واژن. این مسئله زمانی قابل مشاهده است که خانم ها اقدام به انجام مقاربت جنسی نمایند و با درد و ناراحتی مواجه شوند. زیرا خشک بودن واژن باعث ایجاد ناراحتی و درد در بدن آن ها خواهد شد.

تغییر در ظاهر واژن. زمانی که لب های خارجی واژن خانم ها نازک تر شود، می توان گفت نشان دهنده از خشکی واژن است. احساس درد در زمان ایستادن، نشستن، ادرار کردن، ورزش کردن و موارد دیگر در صورتی که هر یک از این علائم را در بدن خود مشاهده نمودید، لازم است با مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان اصفهان  اقدام به برطرف کردن و درمان خشکی واژن خود نمایید تا در مناسب ترین زمان ممکن از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایید.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |نکاتی پیرامون خشکی واژن .اصلی ترین علل آتروفی واژن

بدون تردید دلایل مختلفی منجر به بروز خشکی واژن می شود گه از جمله شایع ترین آن ها به شرح زیر است.

کاهش استروژن در بدن یکی از مهم ترین دلایلی است که خشکی واژن را با خود به همراه خواهد آورد. زمانی که بدن خانم ها با کاهش استروژن مواجه می شود، دیواره واژن نازک شده و حالت کشسانی خود را از دست می دهد. این مشکل اصولا در اثر شیمی درمانی، زایمان، پرتو درمانی، زایمان، یائسگی، هورمون درمانی و موارد دیگر اتفاق می افتد.

افزایش هورمون هیپو پرولاکتینمی در بدن. این هورمون باعث کاهش سطح استروژن خون شده و در نتیجه خشکی واژن روی می دهد. استرس بالا، اختلالات روحی، عمل جراحی تخمدان و حتی مصرف دخانیات می تواند منجر به بروز مشکل خشکی واژن در خانم ها شود. ضدعفونی کردن واژن با محلول های نامناسب و شستشوی مداوم آن منجر به ایجاد انواع عفونت، التهاب و آتروفی واژن می شود.

استفاده بیش از اندازه از روش های پیشگیری بارداری از جمله دیگر دلایل خشکی واژن محسوب می شود. مصرف برخی از داروهای خاص همچون مدروکسی پروژسترون، تاموکسیفن، لوپرولید، دانازول، نافارلین و موارد دیگر می تواند به میزان قابل توجهی رطوبت را از ناحیه واژن کاهش دهد. پس در صورت مراجعه به متخصص زنان و زایمان اصفهان حتما داروهایی که مورد استفاده قرار می دهید را به ایشان نشان دهید. تا در صورتی که داروی جایگزینی برای آن دارد، به شما پیشنهاد نماید .

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |نکاتی پیرامون خشکی واژن

علل آتروفی واژن در خانم ها بعد از رابطه جنسی در سنین پایین چیست؟

در ادامه به برخی علل اشاره می کنیم:

• حساسیت به کاندوم
  • شست شوی بیش از حد ناحیه
  • حساسیت به پودر یا ژل های بی حسی هنگام نزدیکی
  • حساسیت خفیف در ناحیه واژن ( با نزدیکی باعث تشدید علائم حساسیت و خشکی و سوزش می شوند. )

افرادی که در دوران شیردهی هستند که به دلیل آتروفی و خشکی واژن در دوره شیردهی ناشی از کاهش سطح هورمون استروژن در این افراد.

به همین دلیل توصیه می شود که قبل از رابطه و بعد از رابطه که حساسیت ایجاد شد، معاینه و بررسی صورت گیرد. به این ترتیب علت سوزش مشخص می شود. در برخی موارد سوزش به دلیل عفونت قارچی است که باید درمان دارویی و موضعی مناسب انجام گیرد. گاهی اوقات عفونت باکتریال است که خانم و آقا باید به صورت همزمان تحت درمان قرار گیرند.