جراحی درمانی سرطان تخمدان

متخصص زنان اصفهان | جراحی سرطان تخمدان لاپاراتومی

جراحی سرطان تخمدان

به طور کلی پیش آگهی همه تومورهای تخمدانی به طور مستقل تحت تاثیر عوامل زیر قرار می گیرند :

  • مرحله بیماری (stage) در زمان تشخیص
  • نوع هیستولوژیک و گرید ضایعه
  • حجم توده باقیمانده

متخصص زنان اصفهان

متخصص زایمان اصفهان | جراحی درمانی سرطان تخمدان

جراحی سرطان تخمدان لاپاراتومی

که از این میان مرحله بیماری و حجم توده باقیمانده دارای اهمیت بیشتری هستند . بنابراین مهمترین اقدام زودرس ، تعیین مرحله بیماری (stage) از طریق لاپاراتومی است . ابتدا به صورت میدلاین شکم باز شده و مایع پریتوان جهت بررسی سیتولوژیک ارسال می شود .

اگر آسیت وجود نداشت مایع شستشوی پریتوان برای بررسی فرستاده می شود . سپس تمام سطوح پریتوان دقیقا مشاهده و معاینه شده و علاوه بر تمام نواحی مشکوک ، از پرینوان روی مثانه ، کولدوساک خلفی ، هر دو ناودان پاراکولیک ، سطح زیر دیافراگم و دیواره لگنی هر دو طرف بیوپسی های تصادفی برداشته می شود.

تومور اولیه ، اگر محدود به تخمدان باشد از نظر پارگی سطح کپسول بررسی می شود . علاوه بر هیستروکتومی کامل و برداشتن دو طرفه تخمدان ها ، کلیه نسوج گرفتار در حد امکان باید برداشته شوند . علاوه بر آن ، لنف توده های لگنی و پاراآئورتیک و امنتوم نیز برای بررسی هیستولوژیکی برداشته می شود.

در خانم های جوان حفظ باروری مسئله مهمی است و این امر باعث می شود تا جراحی محافظه کارانه ، به شرط رضایت آگاهانه بیمار در نظر گرفته شود. بنابراین باید پیش آگهی بیماری با توجه به پیشرفت تومور قبل از انجام جراحی مورد بحث است .
جراحی محافظه کارانه در صورتی توصیه می شود که درگیری یک طرفه تخمدان با کپسول سالم بوده (stageIA) و در معاینه تخمدان طرف مقابل سالم باشد ( نیازی به انجام بیوپسی گوه ای ندارد ) در این صورت مراحل لاپاراتومی به استثناء انجام TAH-BSOمشابه آنچه توضیح داده شد خواهد بود .

متخصص زایمان اصفهان

 متخصص زنان اصفهان |  جراحی سرطان تخمدان لاپاراسکوپی

جراحی سرطان تخمدان لاپاراسکوپی

امروزه علاوه بر امکان لاپاراتومی و بررسی و برداشت نسوج و یا تحت نظر گرفتن بیمار با سونوگرافی لگنی منظم ، روش سومی نیز پیشنهاد شده است و آن انجام لاپاراسکوپی پیشرفته برای ارزیابی و درمان بیماران به توده بدخیم تخمدانی است .
در یک خانم جوان با توده لگنی که بیشترین شک به تومور خوش خیم تخمدان وجود دارد و تومور مارکرهایی چون afp و hcgمنفی است . در صورت وجود مهارت کافی بهتر است لاپاراسکوپی صورت گیرد . عوامل زیر می تواند شک به بدخیمی را افزایش دهد و در نظر گرفتن آنها در ارزیابی کلینیکی قبل از تصمیم گیری برای لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی با ارزش است :

  1. سن بیمار ( در سنین جوانی ژرم سل ها و در سنین پیری توده های اپی تلیالی EOCشایع ترند . )
  2. دو طرفه بودن
  3. توموری که از نظر کلینیک تایید شده باشد .
  4. آسیت
  5. یافته های سونوگرافیک
  6. افزایش تومور مارکرها

 


مطالب خواندنی :

 

متخصص زنان اصفهان دکتر نرگس علیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید