روش تشخیص و درمان هموروئید و بواسیر

تشخیص و درمان هموروئید و بواسیر | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

روش تشخیص و درمان هموروئید و بواسیر

شرح حال دقیق و معاینه (مشاهده و معاینه با انگشت) و نهایتا رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص و درمان هموروئید و بواسیر هستند.

انواع درجات بیماری بواسیر

بواسیر یا هموروئید بر اساس شدت آن به ۴ نوع درجه بندی می شوند:

بواسیر درجه۱

سیاهرگهای گشاد شده اند ولی هرگز از مقعد خارج نمی شوند و تنها علامت آنها خونریزی است.

بواسیر درجه۲

سیاهرگهای گشاد شده در زمان دفع از مقعد خارج می شوند لیکن با پایان اجابت مزاج خودبخود به داخل مقعد بازگشت می کنند.

بواسیر درجه ۳

توده های بواسیری با دفع مقعد خارج می شوند ولی خودبخود به داخل مقعد باز نمی گردند بلکه با کمک دست به داخل بازگردانده می شوند.

بواسیر درجه۴

توده های بواسیری حتی به کمک دست به داخل مقعد بر نمی گردند و همیشه در بیرون از مقعد وجود دارند.

انواع روش های درمانی و جراحی بواسیر | هموروئید

۱- درمان داروئی (کنسرواتیو و غیر جراحی)

در بواسیر درجه۱ که تنها علامت آن خونریزی در زمان دفع می باشد و در نوع درجه ۲ اقدامات کنسرواتیو و غیر جراحی مثل افزودن فیبر غذای ملین و پرهیز از زور زدن و نیز استفاده از لگن آب گرم) معمولا در طی ۵-۴ روز سبب درمان بیماری می شود روزانه حدود ۱۰۰تا۱۵۰ گرم فیبر غذایی بصورت میوه جات و سبزیجات تازه یا سالاد باید استفاده نمائید.

افزایش فیبر غذایی سبب دفع یبوست و مانع زور زدن (STRAINING) می شود و رگهای گشاد شده به تدریج جمع می شوند تنها استثناء دستور فوق، بواسیر بعلت اسهال طولانی مثلا در جریان کولیت اولسروز می باشد و البته در این موارد باید اسهال را درمان نمود. لگن آب گرم(۴۰-۳۷) بصورتی که مطبوع بیمار باشد روزانه ۳بار و هر دفعه۲۰ دقیقه سبب کاهش فعالیت و توان اسفنکترهای مخرج و به تبع آن کاهش فشار داخل مخرج می شود.

تشخیص و درمان هموروئید و بواسیر | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان
۲- پمادهای ضد هموروئید

همگی در درمان بواسیر بی فایده اند و استفاده از آنها غیر ضروری است. در صورت یبوست شدید مقاوم به رژیم پرفیبر از ملین استفاده کنید.

۳- لیزر هموروئید (اشعه درمانی یا فتوگواگولاسیون مادون قرمز)

لیزر بواسیر یک درمان مناسب و سرپایی برای همه نوع هموروئید ها چه کوچک و چه بزرگ مناسب می باشد.

۴- جراحی سنتی با چاقوی هموروئید (بواسیر)

جراحی سنتی با چاقو هموروئید همانند جراحی لیزر می باشد و انواع هموروئید را درمان می نماید.

جراحی لیزر بواسیر (هموروئید)

امروزه جراحی لیزر بدلیل مزایای بسیار آن نسبت به جراحی سنتی رواج یافته است. در واقع نتیجه درمانی جراحی لیزر هموروئید با جراحی سنتی تفاوتی ندارد ولی بیمار در جراحی بالیزر سختی یک جراحی که همگی با سختی های آن آشنا هستند را تحمل نخواهد کرد و فرآیند جراحی لیزر بسیار راحت تر از جراحی معمولی می باشد.

درمان هموروئید (بواسیر) بالیزر

در زیر به برخی از مزایای درمان لیزر بواسیر می پردازیم :

مزایای لیزر بواسیر

عمل لیزر هموروئید بطور سرپایی و بدون بیهوشی می باشد.
درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است. زیرا در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی با جراجی لیزر، انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
نسبت به جراحی با چاقو در جراحی لیزر خون ریزی هنگام عمل بسیار کاهش میابد.
لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.

انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
بیمار سریعا می تواند پس از جراحی لیزر هموروئید به فعالیت های روزمره خود بپردازد. زیرا نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.

دکتر نرگس علیان بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

آدرس : اصفهان،خیابان توحید،چهارراه پلیس،مجتمع ماکان۳، طبقه اول،واحد یک

مطالب پیشنهادی مرتبط

پرسش های پیرامون درمان عفونت با پلاسماتراپی واژن

پلاسما تراپی واژن چه مراقبتی لازم دارد ؟

پلاسماتراپی رحم و درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن با پلاسما تراپی رحم