ترک های پوستی در بارداری

متخصص زنان و زایمان اصفهان |ترک های پوستی در بارداری.

ترک های پوستی در بارداری و علائم آن

به گفته خانم دکتر نرگس علیان ، متخصص زنان و زایمان اصفهان ، ترک های بارداری یا استرچ مارک اغلب جایی بروز می کنند که چربی زیادی ذخیره شده باشد مثلا روی بازو، سینه و ران. استرچ مارک حاملگی به صورت زیر ظاهر می شود:

  1. به شکل رگه های چین دار و فرو رفتگی های کوچک روی پوست
  2. بزرگتر شدن ترکها به مرور زمان
  3. نامنظم شدن شکل و طول استریا با گذشت زمان
  4. بروز خارش و سوزش در محل ترک پوستی

همچنین، ترک حاملگی در اوایل به رنگ صورتی، ارغوانی یا قرمز است اما به تدریج، رنگ آن به سفید، کرم یا نقره ای تغییر می کند.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترک های پوستی در بارداری...

علت ترک های شکم در بارداری

در دوران بارداری به دلیل رشد جنین و کشیدگی پوست، کلاژن های پوست شکسته می شوند و ترک های حاملگی را ایجاد می کنند. علاوه بر آن، موارد زیر هم علت ترک شدن شکم در بارداری هستند:

  • رشد سریع و ناگهانی پوست
  • تغییرات هورمونی در بارداری
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن در حاملگی
  • بیماریهای زمینه ای و مصرف داروهای کورتونی

البته جنس پوست و ژنتیک فرد هم می تواند در افزایش احتمال ایجاد ترک های پوستی در بارداری و مقدار آن موثر باشد.

علت استریای بارداری

بارداری یکی از مراحل مهم در زندگی زنان تلقی می شود که بدن از لحاظ جسمی دچار تحولات فیزیولوژیک و ساختاری جهت سازگاری با شرایط جدید می گردد.

زمانی که پوست تحت اثر نیرویی قرار گرفته و دچار کشیدگی می شود کلاژن های بافت لایه دوم پوست (درم ) آسیب می بیند و این کشش باعث ایجاد ترک های طولی روی پوست می شود. بزرگ شدن اندام های بدن در مدت زمان کوتاه نیز باعث بروز استریا می شود البته این تنها عامل ایجاد استریا نیست و در افرادی که مبتلا به کوشینگ هستند یا تحت درمان با دارو های استروئیدی موضعی برای مدت طولانی قرار دارند نیز استریا ایجاد می شود.

درمان استریای بارداری

استریا همان ترک های پوستی است که به دلیل تغییرات هورمونی و رشد اندام ها در دوران بلوغ یا چاقی های سریع اتفاق می افتد و عموما روی سینه، باسن، بازو، شکم و… ایجاد می شود استریا در ابتدا قرمز کمرنگ یا صورتی است و به مرور زمان رنگ خود را از دست می دهد. از جمله تغییرات مهم در بارداری ایجاد استریا در سه ماه آخر حاملگی است.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر جهت ترک استریا ناشی از کاهش یا افزایش وزن و بارداری

درمان استریای بارداری با لیزر

درمان استریای بارداری ممکن است در مراحل اول از طریق تجویز داروهایی تحت نظر پزشک بهبود یابد، اما در مواقعی که گسترده شده باشد امکان درمان از طریق دارو وجود ندارد و از تکنولوژی لیزر درمانی استفاده می شود. لیزر درمانی برای رفع استریای بارداری روشی موثر است که رضایت بیماران را به همراه دارد.

در نتیجه یکی از عوارض بارداری ابتلا به استریا است که معمولا به صورت ترک هایی طولی روی سطح شکم و پهلو بروز می کند علت اصلی آن بزرگ شدن شکم در بارداری و کشیدگی پوست است که به دلیل آسیب به کلاژن های لایه ی درم پوست ایجاد می شود. می توان با مرطوب نگه داشتن پوست شکم و پهلو و تامین ویتامین های لازم جهت ترمیم به حد قابل توجهی از ایجاد استریای بارداری جلوگیری کرد.

درکل برای رفع مشکلی که زیبایی زنان را مختل می کند می توان از روش هایی مانند کربوکسی تراپی یا لیزر درمانی به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان ، استفاده کرد. برای درمان استریای بارداری به مطب دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا با بررسی وضعیت و میزان گستردگی این عارضه تحت درمان مناسب واقع شوید.

استریای بارداری یکی از مشکلات زیبایی برای زنان است که پس از زایمان به یادگار می ماند و با روش های متفاوتی قابل رفع و بهبودی می باشد. اگر پیشگیری های زمان بارداری نتواند مانع از بروز استریا روی سطح شکم شود در مراحل ابتدایی و ضعیف این عارضه، پزشک متخصص زنان و زایمان با تجویز دارو، استریا را بهبود می دهد.

اما در مواردی که عارضه عمیق تر و گسترده تر است با در نظر گرفتن سلامت عمومی شخص، عموما از روش لیزر درمانی یا کربوکسی تراپی استفاده می شود.


مطالب پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترک های پوستی در بارداری

سوالات متداول در مورد ترک های پوستی بارداری

در ادامه به سوالاتی جواب می‌دهیم که توسط بسیاری از خانمها در مورد ترک های پوستی بارداری پرسیده شده است:

• آیا وازلین برای ترک شکم در بارداری خوب است؟
این روش ها بیشتر برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری موثر هستند، اما ترکها را درمان نمی‌کنند و از بین نمی‎برند.

• آیا استریای بارداری با لیزر درمان می‌شود؟
هرچند لیزر مونالیزا تاچ یا ان دیاگ روشهای مقرون به صرفه ای هستند. اما ترک های پوستی را کاملا از بین نمی‎برد و بیشتر تجمع رنگدانه ها را در محل ترک از بین می‎برد . مثل روش روشن سازی واژن. بنابراین باید به صورت ترکیبی با روشهای دیگر درمان استریا استفاده شوند.

• ترک های پوستی در دوران بارداری خطرناک است؟
ترک پوستی در بارداری از لحاظ پزشکی خطری ندارد. اما برای اکثر خانمهای جوان یک مشکل آزار دهنده و یکی از دغدغه های دوران باردای‌ آنهاست.

• بهترین زمان برای درمان ترک شکم در بارداری کی است؟
وقتی ترکها صورتی یا قرمز هستند، سریعتر و بهتر ترمیم می شوند. درمان روی ترکهای سفید و نقره ای دیرتر جواب می دهد.

• هزینه درمان ترک شکم با لیزر چقدرا ست؟
هزینه درمان ترکهای پوستی با لیزر برای هر شخصی متفاوت است. چون بستگی به تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، سرعت ترمیم پوست و عمق و میزان ترکها دارد.

• کرم برای ترک شکم بعد از زایمان چقدر می تواند موثر باشد؟
استفاده از کرم برای از بین بردن ترک های پوستی یک روش درمان چندین ماهه است و اغلب نتیجه دلخواه تان را نمی دهد. بهتر است از روشهای پزشکی برای درمان آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید