درمان خانگی برای ترشحات واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | درمان ترشحات واژن

بهترین درمان خانگی برای ترشحات واژن چیست ؟

ترشحات واژن یا لکوره، مایعاتی هستند که از غدد واژن یا دهانه رحم ترشح می شوند. این مایعات با تمیز کردن دستگاه تناسلی اجازه نمی دهد باکتریها وارد رحم شوند و عفونت ایجاد کنند. این ترشحات، ترشحات طبیعی واژن هستند. اما همه ترشحات واژن طبیعی نیستند و می توانند نشانه ی نوعی عفونت واژینالی باشند. قبل از اینکه به درمان خانگی ترشحات چرکی واژن بپردازیم، باید با انواع و خصوصیات ترشحات واژن آشنا شوید. ترشحات واژن به شکل های زیر دیده می شود:

ترشحات طبیعی : این ترشحات بدون رنگ و آبکی و یا سفید یا زرد رنگ بوده و بدون بو، بدون سوزش و خارش هستند. روی لباس زیر لکه سفید یا زرد ایجاد می کنند. این ترشحات موقع تخمک گذاری تخم مرغی و چند روز بعد از قاعدگی، چسبناک هستند.

ترشحات سفید : این ترشحات با سوزش، خارش، التهاب و درد همراه بوده و پنیری شکل اند. ترشحات سفید همراه با این علائم، نشانه عفونت قارچی یا همان عفونت مخمری هستند.

ترشحات زرد : این ترشحات به رنگ زرد مایل به سبز و بد بو شبیه بوی ماهی هستند. ترشحات زرد رنگ از علائم عفونت باکتریایی یا عفونت های مقاربتی به شمار می روند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | درمان خانگی برای ترشحات واژن

ترشحات سبز : ترشحات سبز رنگ با بوی بد ماهی نیز نشان دهنده عفونت باکتریایی یا عفونت مقاربتی هستند.

ترشحات قهوه ای : این ترشحات در قاعدگی های نامنظم بیشتر دیده می شوند. اگر این ترشحات مرتب تکرار شود ممکن است علامت سرطان رحم باشد.

ترشحات قهوه ای روشن یا صورتی: این ترشحات می تواند نشانه اولیه بارداری و ناشی از خونریزی لانه گزینی باشد که کاملا طبیعی است. این ترشحات در زنان یائسه هم دیده می شود.

ترشحات خاکستری : این ترشحات ناشی از عفونت باکتریایی گاردنلا هستند که بوی بسیار بدی هم دارند. این ترشحات به دنبال رابطه جنسی مکرر که در آن مایع منی وارد واژن می شود و اسیدیته را به هم می زنند، ایجاد می شود.

راه های درمان خانگی ترشحات واژن

روشهای زیر نه تنها به درمان انواع ترشحات واژن و کاهش علائم دیگر واژینیت کمک می کنند، بلکه در پیشگیری از آن نیز موثر هستند:

1. پوشیدن لباس زیر نخی گشاد و تعویض روزانه آن
  2.  مصرف روزانه ۸ لیوان آب
  3. عدم استفاده از محصولات شیمیایی برای شستشوی واژن
  4. کاهش مصرف نوشیدنی های کافئینی
  5. نخوردن آرد سفید و شکر
  6. نخوردن غذاهای کنسرو شده، تند یا سرخ کرده

همچنین خواب و استراحت به اندازه ی کافی، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی با خوردن روزانه مرکبات می تواند به درمان عفونت واژن کمک کند.

مطالب پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :