ترس از رابطه ی جنسی چه علل و سببی دارد؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | فوبیا رابطه جنسی - Erotophobia

 ریشه ی فوبیا رابطه جنسی چه علل و سببی دارد؟

ترس از رابطه ی جنسی | اغلب دقیقاً نمیتوان علت فوبیا را مشخص کرد. فوبیا ممکن است توسط چندین عامل مختلف ایجاد شود از جمله مسائل جسمی یا عاطفی. هیچ آزمایش قطعی برای سبب شناسی فوبیای رابطه ی جنسی وجود ندارد. با این حال، موارد زیر ممکن است در ایجاد ترس از رابطه ی جنسی نقش داشته باشند:


همراه ما باشید با مطالب خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


عوامل بروز ترس از رابطه ی جنسی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | واژینیسموس

واژینیسموس

واژینیسموس زمانی اتفاق میافتد که وقتی مرد سعی در دخول دارد، عضلات واژن به صورت غیرارادی جمع میشوند. این مسئله میتواند رابطه ی جنسی را دردناک یا حتی غیرممکن کند. همچنین میتواند در قرار دادن تامپون مشکل ایجاد کند. چنین درد شدید و مداومی میتواند منجر به ترس از صمیمیت جنسی شود. در واژینیسموس بخشی از درد ذهنیست که با رفتار اجتنابی، از دردی که پیش بینی میکنیم، جلوگیری میکنیم. فوبیای دخول فوبیای دخول ترسی جامعتر از ترس های رابطه ی زناشویی است. فوبیای دخول انواعی مانند ترس از ورود شی به گوش، آمپول و … میباشد.

ژنوفوبیا

ژنوفوبیا بیشتر در خانواده هایی شیوع پیدا میکند که “فشار” برای تولید فرزندان وجود دارد و میتواند به عنوان یک “وظیفه” معرفی میشود تا یک عمل لذت بخش. ممکن است برخی از مبتلایان این عقیده را داشته باشند که رابطه جنسی به نوعی “گناه” یا “دردناک” است، در هر صورت اغلب متوجه میشویم که مردم به دلیل نوع عقاید دچار مشکل میشوند.

تجاوز جنسی

تجاوز جنسی قربانیان تجاوز میتوانند از هر جنسیتی باشند. و شدیدترین حمله ممکن به حریم خصوصی جسمی و روحی فرد است.” تجاوز میتواند از نظر جسمی دردناک باشد، اما از نظر عاطفی غیرقابل تحمل است. این مورد اغلب به عنوان حمله کمتری به بدن و بیشتر حمله به “خود” توصیف میشود. قربانیان اغلب واکنشهای عاطفی شدیدی دارند. قربانیان به دلایل جسمی و روانی میتوانند ترس از رابطه جنسی داشته باشند.

ضربه های جسمی

در حین حمله جنسی، قربانیان ضربه های جسمی مانند: درد، کبودی، تحریک دستگاه تناسلی، عفونت دستگاه تناسلی، پاره شدن شدید دیواره های واژن و خونریزی مقعدی را تجربه میکنند. آنها همچنین ممکن است با ترس از احتمال وقوع مجدد حمله دست و پنجه نرم کنند. این احتمال تجاوز میتواند بر روابط نیز استرس وارد کند. برخی از قربانیان میتوانند نسبت به دیگران بی اعتماد و مشکوک شوند. قربانیان تجاوز به دلیل درد جسمی و اضطراب روحی میتوانند از رابطه جنسی ترس داشته باشند.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | ترس از رابطه ی جنسی چه علل و سببی دارد؟

اختلال نعوظ

اختلال در نعوظ اختلال نعوظ (ED) مشکل در به دست آوردن و حفظ نعوظ است. اگرچه قابل درمان است، اما ممکن است به احساس شرمندگی یا استرس منجر شود. یکی از اثرات هورمونهای استرس، تنگ شدن رگهای خونی است. وقتی خون کمتری به آلت تناسلی شما سرازیر میشود، نعوظ مشکلتر است، حتی پسران که به طور معمول مشکلی در هیجان زدگی ندارند، وقتی که تحت تأثیر اضطراب عملکرد جنسی قرار بگیرند، ممکن است نتوانند نعوظ پیدا کنند.

اختلال در نغوظ ممکن است فردی با بیماری ED نتواند این مورد را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد. بسته به شدت احساسات، ممکن است باعث ترس از صمیمیت جنسی در فرد شود. ترس از عملکرد جنسی برخی افراد از خوب عمل نکردن در رختخواب عصبی می شوند.

این موضوع میتواند باعث ناراحتی شدید روانشناختی شود و آنها را وادار میکند تا از ترس تمسخر یا عملکرد ضعیف، به طور کلی از صمیمیت جنسی جلوگیری کنند. شرم بدن یا بدشکلی شرم بدن و همچنین خودآگاهی بیش از حد از بدن میتواند بر رضایت جنسی تأثیر منفی بگذارد و باعث اضطراب شود. برخی از افراد مبتلا به شرم شدید یا بدشکلی بدن (بدن را دارای نقص میدانند، اگرچه از نظر افراد دیگر، طبیعی است) به دلیل عدم لذت و شرم شدید، ممکن است از صمیمیت جنسی به طور کامل اجتناب کنند یا از آن بترسند.

وسواس

برخی از زنان و مردان میتوانند با وسواس نسبت به بدن خود آگاه شوند. این ممکن است مربوط به کل اندام آنها باشد یا ممکن است روی یک موضوع خاص متمرکز باشند. افرادی که با اختلالات جنسی دست و پنجه نرم میکنند نیز میتوانند ترس از رابطه جنسی داشته باشند. قربانیان کودک آزاری قربانیان کودک آزاری اغلب احساسات خود را در مورد حوادث بعدی در زندگی تجربه میکنند، زمانی که میتوانند اهمیت را کاملا درک کنند. آنها میتوانند احساس کنند توسط کسانی که به آنها اعتماد کردهاند مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

کودک آزاری

قربانیان کودک آزاری میتوانند آسیب های روانی طولانی مدت را تجربه کنند. این مسئله، آنها را به سمت بی اعتمادی به دیگران سوق میدهد. عدم اعتماد به دیگران میتواند منجر به ترس کلی از رابطه جنسی شود. کودک آزاری در یک مقاله ی مروری گزارشی از خانمی آورده شده که ترس از رابطه ی زناشویی دارد و بعد از بررسی های دقیق و انجام روش های روان تحلیلی مشخص شد که در دوران کودکی اش به بیماری سختی مبتلا بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید