منظور از ترس از رابطه ی جنسی چیست؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | منظور از ترس از رابطه ی جنسی چیست؟ .

ترس از رابطه ی جنسی

ترس از رابطه ی جنسی | تا حالا شده کنار پارتنر، نامزد یا شریک جنسی خود احساس نیاز به سکس داشته باشید اما بترسید؟ خیلی از افراد مبتلا به این ترس، افت عملکرد را در رابطه تجربه میکنند. به نظر شما دلیل این ترس چیست؟!! اکثر افرادی که از ژنوفوبیا (ترس از رابطه ی جنسی دخولی ) رنج میبرند، میدانند که ترس آنها “غیر منطقی” است اما همچنان آن را تجربه میکنند.

بعضی از افراد هم ترس واقعی و شدیدی از رابطه ی جنسی و صمیمیت جنسی دارند. این ترس دلایل زیادی دارد که ما علاوه بر اشاره ی مختصری به آنها، نیم نگاهی هم به راه های درمانی خواهیم داشت.


مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | راهکارهای افزایش میل جنسی در بانوان

منظور از ترس از رابطه ی جنسی چیست؟

ترس از رابطه ی جنسی، هراسی بسیار شدیدتر از آن است که چیزی را دوست نداشته باشید. این یک ترس یا وحشت شدید است که با واقعیت تناسب ندارد. در این ترس در مورد رابطه جنسی احساس خطر اغراق آمیزی خواهید داشت. این احساس ترس غیر واقعی اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد، هراس محسوب میشود. هراس نوعی از اختلال اضطراب شناخته میشود.

منظور از ترس از رابطه ی جنسی چیست ممکن است علامتی نداشته باشید مگر اینکه با فوبیای خود تماس پیدا کنید (در این مورد رابطه جنسی). اما برای برخی از افراد، فقط فکر کردن در مورد آن میتواند اضطراب و وحشت ایجاد کند.

علائم جسمی هراس از رابطه ی جنسی؟

حالت های احساسی و روانشناختی، مثل هراس و فوبیا بلافاصله تاثیرات گسترده ای بر روی بدن میگذارند برخی از این تاثیرات قابل دیدن است و می توان آن را تشخیص داد اما برخی نیز در لایه های درونی بدن انجام می شود و ممکن است خطرناکتر باشد.

سرگیجه، سبکی سر یا احساس ضعف احساس خفگی تپش قلب یا ضربان قلب سریع درد یا گرفتگی قفسه سینه تعریق گرم یا سرد گرگرفتگی نفس نفس زدن خشکی و چسبناکی دهان تنگی نفس احساس بیماری اسهال احساس بیحسی یا سوزن سوزن شدن لرزش یا لرزیدن اجتناب از دیگران درد و رنج بسیار

علائم روانشناختی هراس از رابطه ی جنسی؟

علائم و مشکلات روانشناختی طیف های وسیعی دارند؛ هر چقدر این علائم شدید تر باشد اختلال شما نیز حادتر است. احساس عدم ارتباط با واقعیت (غیر واقعی سازی) احساس اینکه از بدن جدا شده اید(شخصی سازی شخصیت) ترس از غش، از دست دادن کنترل یا مردن این علائم می توانند بسیار ناخوشایند باشند، بنابراین قابل درک است که اگر فوبیا داشته باشید، ممکن است سعی کنید با عامل ترس روبرو نشوید.

آیا ترس از رابطه ی جنسی به جنسیت ارتباطی دارد؟

رابطه ی جنسی برای بسیاری از افراد یک جنبه ی طبیعی و لذت بخش از زندگی در نظر گرفته می شود، اما میتواند برای بعضی دیگر منبع استرس، گناه و حتی ترس باشد. نگرانی ها با محوریت عواملی مانند عواقب احتمالی مقاربت و عدم امنیت بدن است. عدم رضایت و خجالت ممکن است باعث ترس زنان و مردان و حتی جلوگیری از برخوردهای جنسی شود.

شرمندگی از سکس خیلی از مردان به خاطر ترس از کوچکی یا بدشکلی آلت شان از انجام رابطه ی جنسی دوری میکنند و حتی خودشان را در موقعیت های تحریک آمیز قرار نمی دهند.

بسیاری از خانم ها حدی از ترس را در مورد بارداری های پیش بینی نشده دارند . تعدادی از دختران جوان به دلیل شنیده و کلیشه های آسیب زای کودکی (خونریزی پس از رابطهی جنسی و نیاز به مراجعه به بیمارستان)، از قرار گرفتن در موقعیت حذر میکنند.

"

عوامل ترس از رابطه جنسی در زنان

به طور کلی عوامل زیر می تواند عامل ترس از رابطه ی جنسی باشد. زنان ریشه ترس از رابطه ی جنسی در زنان ممکن است در گذشته و یا باورهای اشتباه باشد و یا ممکن است از ترس آنان از اتفاقاتی باشد که هرگز قرار نیست به وقوع بپیوندد مثل :

  1. خودداری از استفاده از کاندوم توسط شریک جنسی شریک جنسی مبتلا به STI ترس از پاره شدن کاندوم که منجر به بارداری ناخواسته شود .
  2. ترس از عدم رضایت شریک جنسی پذیرفته نشدن پاسخ منفی توسط شریک جنسی
  3. اجبار به انجام کاری که باعث ناراحتی شخص می شود
  4. جذاب نبودن بدن در حالت برهنه
  5. ترس از متناسب نبودن اندام های بدن
  6. معلوم شدن سلولیت یا علائم ترک پوستی
  7. بی پاسخ ماندن ابرازها و دلبری های زنانه
  8. صداهای ناخواسته حین رابطه

کمی مطالعه و استفاده از مشاوره های روانشناسی می تواند این نگرانی ها را از بین ببرد. دقت داشته باشید هیچ کس کامل و بی نقص نیست و شما بهترین خودتان هستید.

عوامل ترس از رابطه جنسی در مردان

اغلب ترس های مردان در رابطه ی جنسی از توهم عدم لیاقت نشات میگیرد؛ به عبارت دیگر آنها میترسند به اندازه ی کافی خوب نباشند و یا درست عمل نکنند؛ اگر چه عوامل دیگری نیز می تواند باعث این ترس شود. که عبارتند از :

  • نگرانی از ناتوانی در تحریک شریک جنسی
  • ترس از بارداری پیش بینی نشده
  • ترس از STI ترس از به ارگاسم نرسیدن یا عدم احساس رضایت شریک جنسی
  • ترس از عدم انزال خود شخص ترس از انزال زودرس
  • احساس عدم جذابیت عدم توانایی یا “عملکرد بد” در رابطه جنسی
  • نگرانی از اندازه ی آلت تناسلی خود

بسیاری از این ترس ها با کمی آگاهی و آموزش کاملا قابل حل است و این ترس ها اغلب به دلیل گسترش محتواهای غیر اخلاقی شدت یافته است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید