بیماری های شایع مقاربتی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | از اختلال عملکرد جنسی چه می دانید ؟.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی  | بیماری های منتقل شونده از راه جنسی مانند تریکوموناس، عفونت کلامیدیا و سوزاک هم می توانند باعث ایجاد ترشحات ضخیم شوند، ولی در این حالت ترشحات بودار هستند و رنگ و غلظت آنها تغییر می کند.


مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


تریکوموناس (تریک)

این عفونت که از راه رابطه جنسی منتقل می شود، توسط انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. مشکل این است که ۷۰ درصد از زنان و ۵۰ درصد از مردانی که به این عفونت مبتلا هستند، هیچ علامتی ندارند. معمولاً افراد با رابطۀ جنسی این عفونت را منتقل می کنند، اما باید مراقب باشید! ممکن است از طریق لباس حمام یا حوله نیز به این عفونت مبتلا شوید.

به طور معمول، تریکوموناس باعث ایجاد ترشحاتی به رنگ سبز یا زرد، رقیق، کف مانند و با بوی بد می شود؛ اما ممکن است که رنگ زرد آن بسیار کمرنگ باشد و به نظر سفید بیاید. علائم شایع این بیماری مقاربتی شامل التهاب، سوزش ادرار، خارش در ناحیۀ تناسلی و درد در هنگام مقاربت جنسی است. تریکوموناس می تواند عوارض مختلفی را در دوران بارداری ایجاد کند و حتی خطر ابتلا به بیماری اچ آی وی/ ایدز را افزایش می دهد.

عفونت کلامیدیا و سوزاک

بیماری های جنسی هستند که باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی زرد یا سبز شوند. با این حال، در برخی موارد حتی اگر شما ترشحاتی کاملاً شفاف داشته باشید، نشان دهندۀ سلامتی شما نیست. این دو بیماری جنسی ممکن است به مدت طولانی «نامرئی» باشند. اگر فکر می کنید ممکن است یکی از این دو بیماری را داشته باشید، سعی نکنید خود درمانی انجام دهید. باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. متخصص زنان می تواند با دقت شرایط شما را بررسی کند و مطابق با تشخیص خود، روش درمان مناسبی را تجویز کند. خوشبختانه این بیماری ها قابل درمان هستند. دوز مناسبی از آنتی بیوتیک ها، به شما برای درمان این بیماری های ناخوشایند کمک می کند.

متخصص زایمان اصفهان | آتروفی واژن

آتروفی واژن

اکثر زنان بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی دچار یائسگی می شوند، هرچند استثناهایی هم وجود دارد. آتروفی واژن معمولاً بعد از یائسگی و زمانی که سطح هورمون استروژن کم کم کاهش می یابد و دیواره های واژن نازک می شود، اتفاق می افتد. آتروفی واژن احتمال ابتلا به عفونت های مزمن واژن و مجاری ادرار را با علائم زیر افزایش می دهد:

  1.  خشکی واژن
  2.  ترشحات زرد کمرنگ یا سفید غلیظ
  3.  سوزش
  4.  لکه بینی پس از مقاربت جنسی
  5.  درد در هنگام مقاربت جنسی
  6.  بی اختیاری ادرار
  7.  عفونت های مکرر مجاری ادرار
  8.  کوتاه شدن کانال واژن

به جز یائسگی، شرایط دیگری وجود دارد که می توانند سطح استروژن زنان را کاهش دهند؛ مانند:

  • یائسگی در اثر جراحی (خارج کردن تخمدانها)
  •  شیردهی
  •  درمان هورمونی سرطان سینه
  •  پرتو درمانی لگن
  •  شیمی درمانی

پزشک شما باید آزمایشهای خاصی انجام دهد تا بتواند تشخیص درستی بدهد، نه اینکه تنها به این دلیل که شما یک بیمار یائسه هستید، حدس خود را بر این بگذارد که شما به آتروفی واژن مبتلا شده اید. آزمایشهای لازم شامل پاپ اسمیر و تعیین میزان هورمون های موجود در بدن شما است که وجود بیماری را تایید می کند. درمان معمول این حالت، جایگزین کردن استروژن یا لیزر مونالیزا تاچ است که بافت واژن را دوباره احیا می کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترشحات سبز رنگ واژن

ولوو واژینیت (ورم واژن و دهانه واژن)

ولوو واژینیت عفونتی است که در واژن و قسمت بیرونی آن اتفاق می افتد. دلایل متعددی برای ایجاد این عفونت وجود دارد. شایع ترین علت آن، باکتری ها هستند، اما این تنها دلیل نیست. عفونت ممکن است به دلایل زیر هم ایجاد شود:

  1.  ویروسها (به ویژه ویروس HPV_ ویروس پاپیلوم انسانی)
  2.  قارچ
  3.  انگل ها (شپش و کرم)
  4.  حساسیت زا ها
  5.  عفونت های منتقل شونده از راه جنسی
  6.  مواد شیمیایی تحریک کننده
  7.  شرایط محیطی

علائم اصلی ولوو واژینیت عبارتند از:

  •  خارش اندام تناسلی
  • احساس ناراحتی در ناحیۀ تناسلی
  •  بوی بد
  •  التهاب
  •  افزایش سطح ترشحات (غلیظ با بوی بد)
  •  سوزش و درد در هنگام دفع ادرار

اگر هر کدام از علائم بالا را دارید، همین حالا باید به پزشک خود مراجعه کنید تا با انجام معاینه لگنی، آزمایش پاپ اسمیر و (در شرایط خیلی خاص) نمونه برداری از ناحیۀ بیرونی واژن، تشخیص مناسب برای شما داده شود. روش درمان خیلی پیچیده نیست و بسته به علت عفونت، شامل آنتی بیوتیک های خوراکی، قرص های خوراکی ضد انگل، کرم ها (آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال یا ضد انگل)، آنتی هیستامین های خوراکی یا کرم استروژن می شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترشحات سبز رنگ واژن و علل بروز آن

عفونت های باکتریایی

همانطور که از نام آن مشخص است، واژینوز باکتریایی نوعی عفونت واژن است که علت آن رشد بیش از حد باکتری ها است. این عفونت یکی از شایع ترین عفونت های واژن بین خانم های ۱۵ تا ۴۴ ساله است. در حقیقت، هر ساله یک میلیون زن باردار دچار واژینوز باکتریایی می شوند و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد؛ مانند:

  1.  استفادۀ بیش از حد از آنتی بیوتیک ها
  2.  مقاربت جنسی محافظت نشده
  3.  داشتن چند شریک جنسی
  4.  استفادۀ بیش از حد از داروهای مرتبط با واژن

تقریبا حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد زنان دچار واژینوز باکتریایی، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند اما اگر علامتی داشته باشند، شایع ترین آنها ترشحات غیر طبیعی است. معمولاً این ترشحات سفید یا مایل به خاکستری رنگ و رقیق است، اما ممکن است گاهی غلیظ هم باشد. این ترشحات معمولاً با بوی متعفن و شبیه به بوی ماهی همراه هستند.

برای تشخیص این عفونت، پزشک شما را معاینه لگنی می کند و در مورد سابقۀ پزشکی شما سؤال می پرسد. خوشبختانه این بیماری خفیف است و به راحتی به کمک آنتی بیوتیک ها (تینیدازول، مترونیدازول، کلیندامایسین) درمان می شود. به علاوه، ممکن است پزشک دستورالعملی را برای حفظ پاکیزگی واژن به شما بدهد تا از عفونت های آینده جلوگیری کند و عفونت کنونی شما را بهبود ببخشد. مراقب باشید و آن را بدون درمان رها نکنید چون احتمال انتقال این بیماری از طریق مقاربت جنسی یا ایجاد مشکلات در دوران بارداری وجود دارد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترشحات سفید واژن نشانه چیست ؟ - قسمت اول

نکته نهایی درباره ترشحات سفید واژن

اگرچه ترشحات سفید رنگ غلیظ می توانند کاملاً طبیعی باشند، مشکلات سلامتی بسیاری هستند که می توانند باعث ایجاد این ترشحات شوند. هر گونه تغییر در رنگ، غلظت یا بوی این ترشحات ممکن است نشانۀ مشکلی در سلامتی شما باشد. بوی پیاز یکی از انواع بوهایی است که ممکن است استشمام شود. در مقاله علت و درمان بوی پیاز واژن نکات مفیدی در این رابطه بدست می آورید.

اگر علائمی نظیر خارش، سوزش یا بوی بد از ناحیه واژن، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل شما در بهترین زمان و با روشی مناسب درمان می شود. اگر بدون درمان رها شود، باعث مسائل دیگری می شود یا در سنین بالاتر مشکل ایجاد می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید