بیماری های دستگاه تناسلی زنان – قسمت اول

متخصص زنان و زایمان اصفهان |بیماری های دستگاه تناسلی زنان - قسمت اول

انواع بیماری های دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان عضو اصلی تولید مثل می باشد و همواره در معرض اختلالات و بیماری های دستگاه تناسلی زنان از قبیل عفونت دستگاه تناسلی، اختلال قاعدگی، درد، التهاب لگن، ناهنجاری های مادرزادی و بدخیمی همراه است.

شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان شامل عفونت رحم، سندرم قبل از قاعدگی، آمنوره، سرطان پستان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PEDS)، آندومتریوز، خونریزی شدید قاعدگی، دیسمنوره، سرطان دهانه رحم، فیبروم رحمی، التهاب دهانه رحم، سیستیت بینابینی عفونت مخمر واژینال، بیماری های التهابی لگن و… می باشد، توصیه مهم به خانم ها این است که درباره علائم و نحوه درمان این مشکلات و بیماری ها اطلاعاتی داشته باشید در صورت مواجه سریعا به متخصص زنان و زایمان  مراجعه کنید.

بیماری های دستگاه تناسلی زنان

عوامل بسیاری در ایجاد بیماری های دستگاه تناسلی زنان دخیل هستند از عوامل ارثی و فامیلی گرفته تا عوامل محیطی همه و همه در ایجاد این بیماری ها دخیل هستند و زنان باید قبل از اینکه هر کدام از این بیماریها وارد مرحله ی جدیدتری شوند درمان را شروع کنند رعایت بهداشت فردی و انجام رفتارهای بهداشتی یکی از موثرترین درمان برای مشکلات دستگاه تناسلی زنان می باشد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | آشنایی با درمان زخم دهانه رحم

زخم واژن

زخم واژن یا سرویکس که یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود در واقع به رشد سلول های پیش سرطانی گفته می شود که بیشتر در اثر عفونت درمان نشده ایجاد می شوند و در دو نوع خفیف و شدید وجود دارد. که زخم های خفیف با درمانهای دارویی رفع می شوند و زخم های شدید زمینه ایجاد سرطان هستند.

علائمی زخم واژن با نام بیماری های دستگاه تناسلی زنان شامل خونریزی غیر طبیعی ترشحات، همراه با بوی نامطبوع از واژن، احساس درد در ناحیه واژن، احساس درد در ناحیه لگن، بروز درد در هنگام مقاربت، بروز کمردرد، خونریزی اندک پس از برقراری رابطه جنسی می باشد. عوامل بسیاری در ایجاد زخم دهانه رحم دخیل هستند که شامل عفونت، تبخال تناسلی، کلامیدیا، تریکومونا، سوزاک، حساسیت به کاندوم یا تامپون، وجود باکتری در واژن و … می باشد که با معاینات دوره ای توسط متخصص زنان و زایمان قابل تشخیص و درمان هستند.

عفونت های زنانه

در شرایط طبیعی هر زنی ممکن است ترشحات بی رنگ و بی بو داشته باشد که درد و ناراحتی به دنبال ندارد. در واقع عفونت های زنانه که با نام بیماری های دستگاه تناسلی زنان بسیار شایع است به معنی تغییر در رنگ و ظاهر ترشحات واژنی می باشد که با علائمی از قبیل سوزش حین ادرار کردن، درد در حین مقاربت و یا لکه بینی و خونریزی، خارش واژن، تغییر مقدار ترشحات واژن و … همراه است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | علل بروز خارش واژنعلت خارش واژن، نحوه درمان و پیشگیری آن

عفونت زمانی به وجود می آید که اسیدیته واژن تغییر پیدا کند و باکتری های مفید از بین بروند. که روابط جنسی زیاد، استرس، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و … باعث از بین رفتن باکتری های مفید می شوند. رایج ترین عفونت های زنانه شامل واژینیت قارچی، واژینیت باکتریایی، واژینیت تریکومونایی می باشد.

شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی عضوی بسیار مهم و اساسی در بدن است که ممکن است به دلیل عامل ژنتیکی و ابتلا به رخی بیماری ها دچار مسائلی باشد که تشخیص زودهنگام آن ها و درمان، بسیار حائز اهمیت است در ادامه مطلب به رایج ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان اشاره خواهد شد.

• کیست تخمدان

از دیگر شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان کیست تخمدان است که به معنی مشاهده ساک های حاوی مایع بر روی تخمدان یا درون آن ها می باشد که شایع ترین آن ها کیست های فولیکولی می باشد و تشخیص و درمان این کیست ها کار چندان مشکلی نیست. بیشتر کیست های تخمدان معمولا عارضه ای به دنبال ندارند و خود به خود رفع می شوند. وقتی فولیکول ها در طول تخمک گذاری پاره نشوند و تخمک آزاد نشود تبدیل به کیست تخمدان می شود.

در برخی موارد هم فولیکول تخمک را آزاد می کند و کیسه ی آن پر از مایعات و خون می شود که این کیست ها هم در در بین زنان شایع هستند و با علائمی نظیر بادکردگی، ورم، فشار و درد در ناحیه زیر شکمی، درد همراه با حالت تهوع و استفراغ و … همراه است.

• خونریزی غیر طبیعی در رحم

خونریزی غیر طبیعی در رحم ممکن است دلیل خاصی نداشته باشد. شایعترین علل خونریزی غیر طبیعی به عنوان یکی دیگر از بیماری های دستگاه تناسلی زنان در رحم وجود پولیپ در دیواره رحم می باشد. دیگر مواردی که باعث خونریزی های غیر طبیعی می شود شامل کیست تخمدان، عدم تعادل هورمونی، بارداری، سرطان رحم، عفونت دهانه رحم، وجود تومورهای کوچک و یا بزرگ، برهم خوردن تعادل هورمون ها، شروع دوران یائسگی و … می باشد .

روش های درمان آن شامل هورمون تراپی، داروهای غیر استروئیدی، کورتاژ، هیستروسکوپی و تشخیص آندومتر می باشد. که انتخاب روش درمان با توجه به سن بیمار و دلیل خونریزی متفاوت است.

•  متخصص زنان و زایمان اصفهان |درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحمسرطان رحم

به وجود آمدن سلول های بدخیم در بافت آندومتر رحم باعث ایجاد سرطان رحم می شود که یکی از بیماری های زنان می باشد که با روش هایی از قبیل معاینه لگن، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و بیوپسی و گاها سیتی اسکن و ام آر آی قابل تشخیص می باشد. عواملی نظیر اختلال در هورمون ها، چاقی بیش از حد، فشارخون بالا، دیابت قندی و … باعث ایجاد این سرطان می شود که با علائمی از قبیل تغییر خونریزی پریودی، دردهای لگنی، ترشحات بدبو، خستگی و تورم پا و بیماری های نظیر ایدز و … همراه است.

• سرطان پستان

سرطان سینه به دلیل اختلال در بافت سینه به وجود می آید. این اختلال ممکن است در اثر سبک زندگی ناسالم، عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و .. به وجود بیاید. سونوگرافی، مامو گرافی، ام آر آی و نمونه برداری از روش های تشخیص این بیماری در زنان می شود . و برای درمان از جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و … استفاده می شود.

مهمترین علائم سرطان سینه شامل تغییرات پوستی، افزایش سایز سینه ها، درد در سینه، احساس وجود توده در داخل سینه، خارش یا التهاب سینه، تغییر رنگ سینه، ترشحات نوک سینه، احساس تغییر سینه هنگام لمس و وجود هر گونه تغییر در شکل طبیعی سینه ها می باشد که با مشاهده هر کدام از این علایم فرد باید فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کند.

صفحه رسمی دکتر نرگس علیان