بیماری های دستگاه تناسلی زنان – قسمت دوم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بیماری دستگاه تناسلی زنان

آشنایی با بیماری های دستگاه تناسلی زنان

در بخش قبلی به برخی از بیماری های دستگاه تناسلی زنان پرداختیم در این بخش به ادامه این مبحث می پردازیم ، با ما همراه باشید :

  • تومورهای مربوط به بارداری

تومورهای مربوط به بارداری به عنوان بیماری های دستگاه تناسلی زنان بسیار کمیاب هستند و از جفت جنین منشا می گیرند که اگر تکثیر سلول های جفتی از کنترل خارج شود ممکن است سبب ایجاد تومور شود. تشخیص این تومورها با آزمایشات و سونوگرافی های خاصی انجام می شود و متخصص زنان و زایمان اصفهان با توجه به نوع تومور و میزان پیشرفت آن درمان را شروع می کند.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  |بیماری های دستگاه تناسلی زنان - قسمت دوم

  • بارداری خارج از رحم

در برخی از مواقع تخمک بارور شده به جای قرار گرفتن در جدار داخلی رحم در جایی دیگر قرار می گیرد و این مکان را برای رشد انتخاب می کند. عفونت و تنگی لوله های رحمی، چسبندگی و جراحی های شکمی، نقص در لوله های فالوپ، عفونت لگنی و عفونت در دستگاه تناسلی، بارداری حین استفاده از آیودی، افزایش سن، استفاده مرتب از دوش واژینال و … از علل مهم بارداری خارج از رحم می باشد.

با توجه به محل قرارگیری جنین ممکن است علائم متفاوت باشد اما به طور کلی این علائم شامل درد و گرفتگی در ناحیه لگن، درد در پایین شکم، حالت تهوع و استفراغ همراه با درد شکمی و لگنی، خونریزی واژینال، فشار خون پایین، ضعف و گیجی و … می باشد. که معمولا پس از شش تا هفت هفته پس از آخرین قاعدگی بروز می کنند و می توان برای معاینه حاملگی خارج از رحم اقدام کرد.

  • اختلالات سلولی در رحم و دهانه رحم

وقتی که تغییرات غیر طبیعی در بافت سلولی رحم و دهانه رحم مشاهده شود ممکن است به سایر اندام های بدن حمله کند. که این علایم مربوط یکی دیگر از بیماری های دستگاه تناسلی زنان با عنوان سرطان رحم می باشد و با علائمی نظیر ترشحات بدبو، خونریزی غیر طبیعی، درد و … همراه است. در ابتدای اختلالات سلولی ممکن است علائمی در فرد وجود نداشته باشد و پس از شدت بیماری خونریزی واژینال و درد آمیزش و درد لگن خود را نشان دهند.

در بیشتر موارد اختلالات سلولی رحم در اثر عفونت پاپیلوم انسانی، سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف، قرص ضدبارداری خوراکی، شروع رابطه جنسی در سنین پایین و … به جود می آید.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | ناهنجاری های مادرزادی

  • ناهنجاری های مادرزادی

مهمترین عاملی که باعث ایجاد ناهنجاری های مادرزادی می شود انتقال ژن معیوب می باشد. برخی از اختلالات مادرزادی نتیجه ژن معیوب نیستند و ممکن است بر اثر مصرف مشروبات الکلی در بارداری، کشیدن سیگار، اشعه ایکس، داروهای شیمیایی و … به وجود بیایند و تا اخر عمر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. اما از آنجا که پیشرفت علم سبب شده است که بیشتر ناهنجاری های مادرزادی را بتوان در دوران جنینی تشخیص داد و حتی در ماه های آخر از طریق سیتی اسکن و ام آر آی بتوان ناهنجاری را تشخیص داد که در بیشتر موارد می توان این نقایص را در دوران جنینی با دادن دارو به مادر درمان کرد.

برخی از بیماری های ژنتیکی شامل نقص کروموزومی، نقص تک ژنی، نقص ارث غالب و مغلوب در کودکان به صورت مادرزاد دیده میشود. به طور کلی برخی از نقایص مادرزادی قابل درمان و جراحی هستند و می توانند با درمان زودرس کاملا رفع شوند.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • سندرم پلی کیستیک

کیست تخمدان یا سندرم پلی کیستیک یک اختلال هورمون زنانه می باشد. در پروسه عادت ماهانه تخمک توسط فولیکول آزاد می شود و اگر این فرآیند تخمک گذاری با مشکل روبرو شود فرد دچار سندرم کیستیک می شود. که با عوارض شایعی نظیر بی نظمی در عادت ماهیانه، ریزش مو، افزایش ریزش مو، جوش های چرکی، پوست چپ و … همراه است و تولید بیش از حد هورمون تستوسترون موجب ایجاد کیست می شود.

  • اختلالات عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی در واقع هر گونه نقص در مراحل فعالیت جنسی را شامل می شود. این نقص ها و مشکلات در بخش های مختلف فعالیت جنسی نظیر اختلال فیزیکی، میزان لذت، میل جنسی، برانگیختگی یا اوج لذت جنسی ممکن است دیده شود. و هر اختلالی با ریشه یابی و درمان های موثر قابل رفع کردن می باشد.

متخصص زایمان اصفهان | التهاب سرویسیت

  • بیماری های التهابی لگن

اگر اعضای تولید مثل در زنان دچار هر گونه عفونت رحمی شود قطعا سبب ایجاد دردهای مزمن در ناحیه تحتانی شکم خواهد شد. این عفونت تحت عنوان بیماری های دستگاه تناسلی زنان ممکن است. در لوله های رحمی و سایر اعضا تولید مثل به وجود بیاید که با عوارضی نظیر عفونت با کلامیدیا و سوزاک همراه است. و بعدا دچار ناباروری، حاملگی خارج رحم، تشکیل آبسه در داخل لگن و درد مزمن لگنی خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان  :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید