درمان بوی ماهی واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | درمان بوی ماهی واژن

درمان خانگی بوی ماهی واژن

درمان بوی ماهی واژن | افرادی که بوی نامطبوع واژن خفیفی دارند که همراه با ترشحات غیر طبیعی نیست ، می توانند به کمک روش های خانگی مشکل خود را برطرف کنند.

مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | درمان بوی ماهی واژن.

• استفاده از شوینده های ملایم بدون عطر و رنگ

از صابون های معطر، کف زیاد و دئودورانت های واژینال به هیچ عنوان استفاده نکنید، چون این کار تعادل فلور میکروبی واژن را به هم می زند و رشد باکتری های مضر را تحریک می کند. به آرامی با آب و یک شوینده ی ملایم مانند شامپو بچه، خود را بشویید. هیچ گاه سعی در شستن محیط داخلی واژن نکنید.

• از دوش واژینال خودداری کنید!

این کار تنها در صورت وجود نیاز پزشکی توسط پزشک می تواند تجویز گردد. در غیر این صورت به عنوان روشی برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی توصیه نمی شود. خوشبختانه واژن می تواند با ترشحات خود، محیط خودش را تمیز نگه دارد و بنابراین برای این منظور نیازی به دوش واژینال نیست.

• از پروبیوتیک استفاده کنید.

مکمل های پروبیوتیک که گاها در ماست و مواد غذایی دیگر وجود دارند، برای تولید و حفظ تعادل باکتری های مفید بدن مناسب هستند. همچنینی می توانید از پزشک بخواهید تا برایتان مکمل پروبیوتیک مخصوص بانوان را تجویز کند.

در صورتی که بوی نامطبوع واژن مدت زیادی باقی بماند و همراه با ترشحات غیر طبیعی باشد، درمان های خانگی برای رفع آن نمی توانند زیاد موثر واقع شوند.

مراجعه به پزشک برای درمان بوی ماهی واژن

اگر بوی نامناسب واژن مدت زمان طولانی باقی بماند و پس از اینکه تمام مراعات بهداشتی و درمان های خانگی را انجام دادید باز هم برطرف نشود، زمان آن رسیده که به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید. هر زمان که بوی نامطبوع واژن در کنار علائم دیگری هم چون خارش، سوزش، خونریزی و ترشحات غیر طبیعی باشد، مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان ضروری است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | 9 علل بوی ماهی واژن.

سوالات شایع در رابطه با بوی ماهی واژن

آیا عفونت جنسی کلامیدیا بوی شبیه ماهی دارد؟

عفونت کلامیدیا بین خانم ها بسیار شایع است و بعضی اوقات بدون تشخیص باقی می ماند. این عفونت با رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند به سمت واژینیت و یا واژینوز باکتریال پیشرفت کند که در این مواقع بویی همانند ماهی پیدا می کند.

معنی ایجاد بوی ماهی از واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟

اتساع بوی ماهی پس از رابطه جنسی محافظت نشده می تواند گاهی نرمال باشد. نشانه های طبیعی بودن این است که بوی آن خفیف باشد، پس از حمام از بین برود و نیز بدون همراهی با علائم دیگر هم چون سوزش و خارش باشد. در این صورت این بو ممکن است به علت ترکیب ترشحات واژن و اسپرم و سطح PH آن ها باشد. اگر بوی واژن از بین نرود و شدید باشد، احتمالا نشان دهنده انتقال عفونت های جنسی و واژینوز است. بوی نامطبوع ماهی از مقعد هم در افرادی که رابطه جنسی از مقعد(از نظر بهداشتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود) داشته اند می تواند نشان دهنده عفونت های جنسی باشد.

آیا بوی ماهی واژن در بارداری نگران کننده است؟

وجود بوی نامطبوع ناشی از ادرار یا ترشحات زر رنگ واژن در دوران بارداری می تواند نشان دهنده عفونت ادراری یا واژینوز باکتریال باشد و در صورتی که درمان نشود می تواند عواقبی مانند زایمان زودرس و وزن پایین جنین زمان تولد را به دنبال داشته باشد.

بوی ماهی واژن پس از زایمان به چه علت است؟

ریسک ابتلا به عفونت های پس از زایمان در دوران بعد از وضع حمل در مادران نسبتا زیاد است و می تواند منجر به بوی نامطبوع واژن شود.

در صورتی که در زمان حاملگی و یا پس از زایمان متوجه بوی غیرطبیعی واژن شدید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. واژن هر خانمی بوی به خصوص خود را دارد که در حالت عادی هیچ کس به غیر از خودشان متوجه این بو نمی شود. این بو ممکن است در روزهای مختلف سیکل قاعدگی کمی تغییر کند.

در صورتی که بوی نامطبوع واژن همراه با علائمی مثل خارش، سوزش، درد و خونریزی باشد، حتما موضوع را با پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان در میان بگذارید تا با آزمایشات لازم تشخیص درست داده و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.