بررسی زگیل و تبخال دستگاه تناسلی

بررسی زگیل و تبخال دستگاه تناسلی | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

بررسی زگیل و تبخال دستگاه تناسلی

در این مطلب قصد داریم تا همراه با بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان به بررسی علل و درمان های زگیل و تبخال دستگاه تناسلی بپردازیم.

تبخال دستگاه تناسلی (هرپس تناسلی)

تبخال دستگاه تناسلی یکی دیگر از بیماری‌های آمیزشی است. براساس آمار مراکز کنترل بیماری (CDC) در آمریکا، از هر ۶ فرد ۱۴ تا ۴۹ ساله، ۱ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلاست.

علائم این بیماری اغلب خفیف هستند و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. تاول‌های ناشی از تبخال دستگاه تناسلی، غالباً شبیه جوش یا موی زیرپوستی هستند. این تاول‌ها اطراف واژن، راست روده (رکتوم) یا دهان ایجاد می‌شوند.

چگونه تبخال دستگاه تناسلی را درمان کنیم؟

این ویروس در بدن باقی می‌ماند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال، داروهای تجویزی می‌توانند خطر گسترش تبخال و مدت زمان فاز حاد آن را کوتاه کنند.

اگرچه داروها علائم را کم می‌کنند، اما از سرایت این بیماری به شریک جنسی جلوگیری نمی‌کنند. با متخصصین مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا به شما کمک کنند احتمال انتقال این بیماری به دیگران را کاهش دهید.

بررسی زگیل و تبخال دستگاه تناسلی | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهانکلامیدیا

«کلامیدیا» یکی دیگر از انواع عفونت واژن است که توسط باکتری «کلامیدیا تراکوماتیس» ایجاد شده و معمولاً از طریق تماس جنسی با فردی که به این عفونت مبتلاست منتقل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل ۷۰ درصد افرادِ مبتلا به کلامیدیا هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند؛ به همین دلیل است که گاهی اوقات این بیماری را عفونت خاموش می‌نامند. علائم این عفونت:

• سوزش واژن
  • افزایش ترشحات واژن
  • درد در زمان خروج ادرار و حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین رابطه جنسی و در زمان بین دو دوره قاعدگی

چگونه عفونت کلامیدیا را درمان کنیم؟

کلامیدیا با تجویز آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با این حال اگر این عفونت از بین نرود، می‌تواند به سیستم تولید مثل آسیب دائمی برساند. این عفونت، باردار شدن را دشوار می‌کند. عود مجدد عفونت کلامیدیا بسیار شایع است. هر بار که این عفونت مجدداً ایجاد می‌شود، خطر بروز اختلال ناباروری افزایش می‌یابد.

زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV

زگیل‌های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این بیماری شایع‌ترین بیماری آمیزشی در ایالات متحده است. این زگیل‌ها ممکن است روی فرج (قسمت بیرونی دستگاه تناسلی)، واژن، دهانه رحم یا مقعد و به این شکل‌ها نمایان شوند:

• به‌ صورت برجستگی‌هایی به رنگ پوست یا سفید رنگ
  • به ‌صورت یک یا دو برجستگی جداگانه یا به صورت خوشه‌ای

چگونه زگیل های تناسلی را درمان کنیم؟

هیچ درمانی برای زگیل‌های تناسلی وجود ندارد. این زگیل‌ها ممکن است خود به خود و بدون درمان از بین بروند. با این حال، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که زگیل را با روش‌های درمانی بردارند. از بین بردن زگیل‌ها خطر انتقال عفونت به شریک جنسی‌ را هم کاهش می‌دهد.

مراکز کنترل بیماری در آمریکا (CDC)، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا و بسیاری از انجمن‌های دیگر توصیه می‌کنند که افراد قبل از سن بلوغ و فعالیت جنسی، واکسن HPV را دریافت کنند. بیماری HPV با سرطان مقعد و همچنین سرطان دهانه رحم و بدخیمی‌هایی در سایر بخش‌های بدن در ارتباط است.

| اینستاگرام دکتر نرگس علیان بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |

مطالب پیشنهادی مرتبط