تاثیر عارضه و بیماری بر میزان باروری در زنان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |نقش عفونت در ناباروری و نازایی

اثر اختلال عملکرد اندام ها و بیماری های زنان بر ناباروری زنان –  قسمت دوم

در قسمت قبل به برخی از مشکلات و بیماری های موثر بر ناباروری زنان و مردان پرداخته شد . در این بخش هم همراه ما باشید تا به بخشی از بیماری های موثر و کاهنده میزان باروری در زنان بپردازیم :

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | چسبندگی رحم

هیدروسالپینکس چیست و چگونه باعث ناباروری می‌شود؟

هیدروسالپینکس (Hydrosalpinx) وضعیتی است که در آن لوله فالوپ توسط یک کیسه پر از مایع مسدود می‌شود. این عارضه می‌تواند ناشی از عفونت، اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن باشد. در این شرایط کیسه پر از مایع مانع از حرکت تخمک از طریق لوله فالوپ می‌شود که می‌تواند منجر به ناباروری شود.

علاوه بر این، مایع موجود در هیدروسالپینکس می‌تواند باعث تحریک رحم شود که در نهایت منجر به تشکیل بافت اسکار و چسبندگی شود. این امر می‌تواند جریان تخمک به رحم را مسدود کرده و از لانه گزینی جلوگیری کند.

چگونه زنان به چسبندگی رحم مبتلا می‌شوند؟

چسبندگی رحم در اثر تعدادی از عوامل مختلف مانند بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، عفونت، جراحی قبلی رحم، تروما، پرتودرمانی یا حتی علل ناشناخته ایجاد می‌شود. در برخی موارد، چسبندگی رحم ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما در موارد دیگر باعث درد لگن، خونریزی قاعدگی نامنظم و ناباروری می‌شود.

چسبندگی رحم می‌تواند با انسداد لوله‌های فالوپ و جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک باعث نازایی زنان شود. این چسپندگی همچنین می‌تواند شانس لانه گزینی موفقیت‌آمیز را کاهش دهد زیرا تخمک قادر به رفتن به رحم نیست. چسبندگی رحم همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام مقاربت شود و باردارشدن را دشوار می‌کند.

متخصص زایمان اصفهان | فیبروم و نازایی

فیبروم و ناباروری زنان

فیبروم ها رشد ماهیچه‌ها و بافت همبند هستند که می‌توانند در رحم ایجاد شوند. آن‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند و اندازه آن‌ها از غیرقابل تشخیص تا بسیار بزرگ متغیر است. فیبروم ها می‌توانند با مسدود کردن لوله‌های فالوپ، جلوگیری از برخورد تخمک و اسپرم و جلوگیری از ورود اسپرم به رحم باعث ناباروری زنان شوند.

فیبروم ها همچنین می‌توانند باعث انحراف رحم و ناهمواری پوشش داخلی شوند که می‌تواند در لانه گزینی تخمک بارور شده اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، فیبروم ها می‌توانند با تداخل در تولید طبیعی هورمون‌ها باعث ناباروری شوند که می‌تواند منجر به تخمک‌گذاری نامنظم شود.

اختلال مربوط به لوله‌‎های فالوپ در زنانی که باردار نمی‌شوند .

یکی از اختلالات مربوط به لوله‌های فالوپ در زنانی که باردار نمی‌شوند، ناباروری فاکتور لوله‌ای است. این زمانی اتفاق می‌افتد که لوله‌های فالوپ آسیب دیده یا مسدود می‌شوند و باعث می‌شود تخمک‌ها به رحم بروند و اسپرم به تخمک برسد. سایر علل ناباروری فاکتور لوله‌ای شامل اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و جراحی‌های قبلی بر روی لوله‌های فالوپ است. درمان ناباروری فاکتور لوله‌ای ممکن است شامل جراحی، لقاح آزمایشگاهی یا داروهای باروری باشد که پزشک متخصص زنان و زایمان باید آن را توصیه کند.

ناباروری بدون دلیل در زنان

علت ناباروری بدون دلیل هنوز ناشناخته است، اما علل بالقوه آن ممکنه شامل سن، عوامل سبک زندگی، اختلالات ژنتیکی، اندومتریوز یا سایر عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین درمان‌ها ممکن است شامل داروهایی برای بهبود تخمک‌گذاری، تلقیح داخل رحمی (IUI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF)، یا سایر تکنیک‌های کمک باروری باشد.

توجه به این نکته ضروری است که تشخیص ناباروری بدون دلیل به این معنا نیست که زن قادر به بارداری نیست. بسیاری از زوج‌ها پس از مدتی می‌توانند بدون مداخله پزشکی باردار شوند اما با این حال گزینه‌های درمانی در دسترس هستند که ممکن است به زوج‌ها در رسیدن به بارداری موفق کمک کنند.

اختلالات خودایمنی در ناباروری زنان

اختلالات خود ایمنی می‌تواند به طرق مختلفی بر باروری زنان تأثیر بگذارد. آن‌ها می‌توانند باعث التهاب اندام‌های تولیدمثل، آسیب به تخمدان‌ها یا رحم یا تولید آنتی‌بادی‌هایی شوند که در لقاح یا لانه گزینی تخمک اختلال ایجاد می‌کنند. برخی از اختلالات خود ایمنی رایج مرتبط با ناباروری زنان عبارتند از:

1. لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  2. سندرم آنتی فسفولیپید (APS)
  3. تیروئیدیت خود ایمنی
  4. بیماری آدیسون
  5. بیماری سلیاک
  6. دیابت نوع ۱
  7. اسکلرودرمی
  8. روماتیسم مفصلی
  9. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  10. میاستنی گراویس

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عفونت لگن را بشناسید و به‌موقع درمان کنید !

مشکلات دستگاه گوارش و تغذیه‌ای بر ناباروری زنان

مشکلات دستگاه گوارش و تغذیه‌ای مانند بی اشتهایی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در باروری یک زن داشته باشد. بی‌اشتهایی و بولیمی می‌تواند منجر به کمبودهای غذایی شود که می‌تواند منجر به عدم‌تعادل هورمونی شود و در تخمک‌گذاری تداخل داشته باشد. تغذیه ضعیف همچنین می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک شود که می‌تواند بر احتمال لقاح موفق و کاشت تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، زنانی که از بی اشتهایی یا بولیمی رنج می‌برند ممکن است در حفظ وزن طبیعی مشکل داشته باشند که می‌تواند منجر به عدم تعادل بیشتر هورمونی شود که در باروری دخالت می‌کند.

این زنان همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل آمنوره (عدم وجود دوره قاعدگی) داشته باشند که بازهم باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرانجام، اضطراب و استرس ناشی از اختلالات خوردن نیز ممکن است با القای وضعیتی استرس زا در مغز بر باروری تأثیر بگذارد که می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی و کاهش باروری شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | .دانستنی های یائسگی زودرس

یائسگی زودرس و تأثیر آن بر ناباروری زنان

یائسگی زودرس که به عنوان شروع یائسگی (توقف عادت ماهانه) قبل از ۴۰ سالگی تعریف شده است، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در باروری یک زن داشته باشد. زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر می‌گذارند، به طور معمول کاهش سریع و ناگهانی در ذخایر تخمدان خود را تجربه می‌کنند و منجر به کاهش تولید تخمک‌ها و خطر بیشتر ناباروری می‌شوند. در نتیجه، زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند ممکن است باردارشدن آن‌ها سخت‌تر باشد.

خوشبختانه، درمان‌هایی برای کمک به زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند، در دسترس است. این موارد شامل جایگزینی هورمون برای کاهش شدت علائم، تغییر سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی و درمان باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) است.