نشانه های بارداری کاذب چیست ؟

علائم بارداری کاذب چیست؟

بارداری کاذب غالباً از هر لحاظ شبیه به بارداری است فقط در آن جنینی وجود ندارد. در همه موارد، زن کاملاً باور دارد که باردار است. از نظر جسمی، شایع ترین علامت بارداری کاذب بزرگ شدن شکم است. در این وضعیت شکم می تواند درست مانند شکم زنان حامله که کودک در حال رشد است، منبسط شود.

بی نظمی در چرخه قاعدگی زنان، دومین علامت شایع جسمی این بیماری است. بین یک و نیم تا سه چهارم زنانی که بارداری کاذب را تجربه می کنند، احساس کردند که کودک آنها حرکت می کند. بسیاری از زنان همچنین احساس می کنند کودک آنها لگد می زند، حتی اگر هرگز نوزادی وجود نداشته باشد.

تشخیص سایر علائم به اندازه علائم بارداری واقعی سخت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. شیردهی
  2. افزایش وزن
  3. درد زایمان
  4. زایمان کاذب
  5. افزایش اشتها
  6. بزرگ شدن رحم
  7. حساس شدن پستان
  8. نرم شدن دهانه رحم
  9. حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ
  10. تغییراتی در پستان ها، از جمله اندازه و رنگدانه ها

این علائم می توانند آنقدر باور پذیر باشند که حتی پزشکان را فریب دهند. حتی برای چند هفته یا در کل مدت یک بارداری معمولی (نه ماه) ادامه داشته باشند.

آیا درمانی برای حاملگی کاذب وجود دارد؟

اثبات اینکه زن باردار نیست، موفقیت آمیزترین راه برای پایان بارداری کاذب است. به طور کلی، اثبات آن از طریق روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی انجام می شود.
از طرفی چون بارداری های کاذب هیچ علت مشخص جسمی ندارند، پس درمان کلی آن با دارو امکان پذیر نیست و درمان دارویی هم برای آن وجود ندارد. اما اگر خانمی علائمی مانند بی نظمی قاعدگی را تجربه می کند، ممکن است دارو تجویز شود.
به نظر می رسد حاملگی های کاذب به طور نامتناسبی در زنانی که بی ثباتی روانی دارند دیده می شود. به همین دلیل، آنها باید برای درمان تحت مراقبت روان پزشک متخصص زنان  قرار بگیرند.