از بارداری کاذب چه می دانید ؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بارداری کاذب

بارداری کاذب چیست؟

بارداری کاذب یا سودوسیز به عنوان حاملگی فانتوم یا اصطلاح بالینی کاذب سلولی نیز شناخته می شود. این یک بیماری غیرمعمول است و باعث می شود یک زن باور کند که باردار است. او حتی بسیاری از علائم کلاسیک بارداری را خواهد داشت. اما در اصل او باردار نیست.

در این حالت، هیچ زایمان و نوزادی وجود ندارد. علاوه بر آن، علائم می توانند به قدری ادامه داشته باشند که زن و حتی اطرافیانش باور کنند که او باردار است.

چه عواملی باعث بارداری کاذب می شود؟

در حال حاضر پاسخی برای اینکه چرا برخی از زنان این حالت را تجربه می کنند وجود ندارد. اما سه نظریه برجسته علت احتمالی آن را بررسی کرده اند:

• برخی از روان پزشکان معتقدند که این مسئله مربوط به میل شدید یا ترس از بارداری و زایمان است. این احتمال وجود دارد که ترس از بارداری، سیستم غدد درون ریز زن را تحت تأثیر قرار دهد و به نوبه خود منجر به بروز علائم اولیه بارداری شود.
  • نظریه دیگر مربوط به تحقق آرزوها است. برخی از روان شناسان معتقدند که وقتی خانمی آرزو می کند باردار شود، یا احتمالاً پس از چند بار سقط جنین، ممکن است برخی از تغییرات در بدن خود را به عنوان علائم بارداری سوء تعبیر کند.
  • نظریه سوم مربوط به برخی تغییرات شیمیایی در سیستم عصبی بوده که مربوط به اختلالات افسردگی است که این تغییرات شیمیایی می تواند منجر به بروز علائم بیماری شود.

متخصص زایمان اصفهان

متخصص زایمان اصفهان | از بارداری کاذب چه می دانید ؟

به طور کلی، این بیماری اغلب به عنوان یک بیماری روانی تلقی می شود، جایی که این باور یا امید به بارداری، باعث ایجاد علائم بارداری در بدن فرد می شود. اما در برخی موارد، شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث تجربه علائم بارداری شود.

بر اساس منابع دیگر برخی از سایر دلایلی که یک فرد ممکن است علائم بارداری کاذب را تجربه کند، عبارتند از:

1. تمایل شدید به بارداری پس از سقط جنین یا از دست دادن بارداری که ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی و بروز علائم بارداری می شود.
  2. اتساع شکم از سایر عوامل جسمی مانند افزایش وزن، گاز یا تومورها، همراه با توهمات روانشناختی بارداری که ممکن است باعث شود زن باور کند که باردار است.
  3. سایر عوامل جسمی و هورمونی از جمله تومورهای هیپوفیز یا کیست تخمدان یا رحم همراه با تمایل به باردار شدن که ممکن است باعث شود که زن یک بارداری کاذب را تجربه کند.

عواملی که ممکن است خانم ها را بیشتر در معرض این حالت قرار دهد، عبارتند از:

• خشونت
  • سابقه ناباروری