تشخیص بارداری خارج رحمی و درمان آن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | تشخیص بارداری خارج رحمی و درمان آن

عوارض و خطرات ناشی از بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی می‌تواند باعث پاره شدن لوله‌های رحمی شود. اگر لوله‌های فالوپ آسیب دیده درمان نشوند، یک خونریزی شدید رخ خواهد داد که سلامت و زندگی فرد را تهدید خواهد کرد. همچنین‌ممکن است در آینده شانس باروری فرد کاهش پبدا کند.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بار‌دار‌ی خارج رحمی

پیشگیری از بارداری‌های خارج رحمی چگونه ممکن است؟

راهی برای جلوگیری از این نوع بارداری وجود ندارد، اما اقدامات زیر خطر بروز آن را کاهش خواهند داد:

محدود کردن تعداد شریک‌های جنسی یا استفاده از کاندوم در طی رابطه‌ی جنسی خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی قابل انتقال و در نتیجه بیماری التهابی لگن را کم خواهد کرد.
سیگار نکشید و اگر سیگاری هستید پیش از اقدام به بارداری ترک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هرگونه علائم و نشانه‌های اولیه بارداری خارج رحمی باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی آغاز شود. این علائم و نشانه‌های اولیه عبارتند از:

1. درد شدید شکم، پهلو یا لگن به همراه خونریزی واژن
  2. سبکی سر یا از حال رفتن
  3. درد شانه

لازم به ذکر است که سقط جنین در حاملگی خارج از رحم غیرقابل وقوع است.

پزشک چه کاری برای بارداری خارج رحم  انجام می‌دهد؟

در صورت عدم نیاز به انجام اقدامات سریع درمانی و اگر بارداری خارج رحمی فرد هنوز تایید نشده باشد، پزشک علائم فرد و سابقه پزشکی او را بررسی خواهد کرد. ممکن است سوالات زیادی در مورد چرخه قاعدگی، باروری و وضعیت کلی سلامتی پرسیده شود.

تشخیص بارداری خارج رحمی

معاینه لگن برای تشخیص نواحی درد، تحریک پذیری و یا وجود توده در لوله فالوپ و تخمدان کمک می‌کند. توجه کنید که پزشک با معاینه قادر به تشخیص بارداری خارج رحمی نیست. برای این کار نیاز به آزمایش خون و سونوگرافی وجود دارد.

• آزمایش حاملگی

برای تایید حاملگی آزمایش خون آزمایش BhcG یا همان گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin (HCG)) تجویز می‌شود‌. این هورمون در دوران بارداری در خون افزایش پیدا می‌کند.

آزمایش خون ممکن است تا زمانی که سونوگرافی خارج رحمی را تایید کند، هر چندین روز یکبار تکرار شود‌. معمولاً ۵ تا ۶ هفته بعد از لقاح سونوگرافی انجام می‌شود .

• بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | سونوگرافی رحم و تخمدانسونوگرافی

سونوگرافی از طریق واژن یا سونوگرافی ترانس واژینال (transvaginal ultrasound) به پزشک اجازه می‌دهد که مکان دقیق بارداری را مشاهده کند. برای انجام این نوع از سونوگرافی یک وسیله‌ی چوب‌دستی مانند داخل واژن قرار می‌گیرد.

این وسیله از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیقی از رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ استفاده کرده و بعد تصاویر را به یک مانیتور می‌فرستد. در سونوگرافی شکمی، پروب روی شکم فرد حرکت داده می‌شود. از این روش برای تایید بارداری و یا ارزیابی خونریزی داخلی استفاده می‌شود.

• دیگر آزمایش‌های خون

یک آزمایش خون کامل، برای بررسی کم‌خونی و یا دیگر علائم از دست دادن خون گرفته می‌شود. اگر بارداری خارج رحمی فرد تایید شده باشد، لازم است که نوع گروه خونی فرد هم مشخص شود، چرا گاهی در این شرایط فرد نیاز به پیوند خون خواهد داشت.

درمان بارداری خارج رحمی

تخمک لقاح یافته به صورت طبیعی بیرون از رحم قادر به رشد نیست. برای پیشگیری از عوارض و مشکلات مرگبار، لازم است که بافت ایجاد شده‌ حاصل از بارداری خارج رحمی از بدن خارج شود.

با توجه به علائم فرد و این‌که چه زمانی این نوع حاملگی تشخیص داده شده باشد، برای درمان از دارو، جراحی لاپاروسکوپیک یا جراحی شکمی استفاده می‌شود.

بارداری خارج رحمی در مراحل ابتدایی، بدون خونریزی غیر قابل کنترل معمولاً با تجویز دارویی به نام متوترکسات (methotrexate) درمان می‌شود. این دارو جلوی رشد سلولی را گرفته و سلول‌های جدید ایجاد شده را حل می‌کند.

این دارو به صورت تزریقی به فرد داده شده و بسیار مهم است که قبل از استفاده از این دارو، حتماً بارداری خارج رحمی تایید شده باشد . بعد از تزریق دارو، پزشک برای بررسی موثر بودن درمان یک آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسان تجویز می‌کند. نتیجه‌ی این آزمایش مشخص می‌کند که آیا فرد به داروی بیش‌تری نیاز دارد یا خیر.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |برداشتن رحم - لاپاراسکوپی هیسترکتومی

بارداری خارج از رحم و لاپاروسکوپی درمانی

سالپنژکتومی (salpingectomy) و سالپنژستومی (Salpingostomy) برای درمان برخی از بارداری‌های خارج رحمی استفاده می‌شود‌. در این روش یک برش کوچک در شکم در نزدیکی ناف ایجاد می‌شود. بعد از آن پزشک از یک لوله باریک که سر آن به دوربین و نور مجهز شده برای دیدن داخل لوله‌های رحمی استفاده می‌کند.

در سالپنژستومی، محصولات بارداری خارج رحمی خارج شده و لوله به حال خود رها می‌شود تا به خودی خود التیام پیدا کند. در سالپنژکتومی اما محصولات ناشی از بارداری خارج رحمی و لوله فالوپ هر دو با هم از بدن خارج می‌شوند.

اینکه کدام روش انجام شود، به مقدار خونریزی و آسیب وارد شده و اینکه لوله تا چه مقدار دچار پارگی شده، بستگی دارد. از طرفی دیگر بررسی می‌شود که آیا لوله فالوپ ساختار طبیعی دارد و یا اینکه نشانه‌هایی از آسیب قبلی در آن وجود دارد یا خیر.

جراحی اورژانسی برای درمان بارداری خارج رحمی

اگر بارداری خارج رحمی باعث خونریزی شدید شود، فرد به جراحی اورژانسی نیاز خواهد داشت. این جراحی یا به روش لاپاراسکوپی رحم و تخمدان و یا از طریق ایجاد شکاف در شکم یا لاپاراتومی انجام می‌شود. در برخی از موارد، امکان حفظ لوله فالوپ وجود دارد. اما معمولاً اگر لوله فالوپ دچار پارگی شده باشد باید به صورت کلی از بدن خارج شود.