درمان افتادگی لگن در زنان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | افتادگی لگن در زنان

افتادگی لگن در زنان

افتادگی لگن در زنان شامل خارج شدن ارگان های لگن مانند رحم و واژن از محور طبیعی خود می باشد. افتادگی لگن در زنان از نوع افتادگی رحم و واژن معمولا در ۱۱ درصد خانم ها روی می دهد. این عارضه در نتیجه آسیب به بافت های پشتیبان رحم و واژن در طول زایمان اتفاق می افتد. علائم این عارضه شامل احساس پر بودن یا سنگینی در واژن همچنین احساس بیرون زدگی در واژن می باشد. این عارضه ممکن است دشواری در ادرار یا مدفوع، همچنین تجربه نزدیکی های دردناک را به همراه داشته باشد.

رویکردهای مختلفی به منظور درمان این عارضه وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از پساری، ورزش های کگل و انجام برخی جراحی ها اشاره کرد. در ادامه به تعریف روش Uterosacral Ligament Suspension به عنوان رویکردی در درمان خواهیم پرداخت.

متخصص زنان اصفهان | افتادگی لگن

درمان افتادگی لگن با روش Uterosacral Ligament Suspension

Uterosacral Ligament Suspension نوعی جراحی می باشد که به تقویت رحم و واژن کمک می کند. در این روش درمان ساختارهایی که دهانه رحم را به ساکروم متصل می کنند، تقویت می شود. ساکروم به بخش انتهای نخاع اشاره دارد. ضعیف شدن این ساختار ها می تواند علتی برای ایجاد افتادگی لگن در زنان باشد. در این روش رباط های یوتروساکرال به بالای واژن بخیه زده می شود و بنابراین پشتیبانی طبیعی که در بالای واژن وجود دارد تقویت می گردد.

این روش جراحی  می تواند به صورت واژینال، شکمی یا لاپاراسکوپیک انجام شود. ممکن است این جراحی حین هیسترکتومی انجام شود تا احتمال بروز این عارضه در آینده کاسته شود.

Uterosacral Ligament Suspension

قبل از انجام روش Uterosacral Ligament Suspension به عنوان رویکردی برای درمان ، وضعیت کلی سلامت بیمار و داروهایی که استفاده می کند مورد توجه قرار خواهد گرفت. لزوم انجام تست هایی مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و عکسبرداری از قفسه سینه نیز بررسی می شود. انجام این روش جراحی به منظور درمان نیاز به بیهوشی دارد. بعد از جراحی هنگامی که به هوش آمدید مایعاتی به شما داده و سوندی در مثانه قرار داده می شود.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | جراحی برداشتن رحم

اغلب متخصص زنان گاز پانسمان را داخل واژن قرار می دهند تا از میزان خونریزی داخل بافت جلوگیری شود. ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی گاز پانسمان و سوند خارج می گردد. وجود ترشحاتی سفید یا زرد رنگ در طول ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی به منظور درمان طبیعی می باشد. این ترشحات به دلیل وجود بخیه در واژن می باشد. از آنجاییکه بخیه ها قابل جذب می باشند ترشحات نیز تدریجا کاهش می یابد. اگر ترشحات واژینال با بوی بدی همراه باشد در آن صورت فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. بعد از جراحی یا در طول هفته بعد از جراحی به منظور درمان  ممکن است متوجه ترشحات خونی رنگ شوید.

نرخ موفقیت روش Uterosacral Ligament Suspension که به منظور درمان  انجام می شود بین ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد اما احتمال عود این عارضه در آینده وجود دارد، بنابراین ممکن است انجام جراحی های دیگری ضرورت بیابد.

 

صفحه رسمی دکتر نرگس علیان متخصص زایمان اصفهان 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید