اثر اضافه وزن و چاقی در سلامتی زنان

متخصص زنان و زایمان اصفهان |اثر اضافه وزن و چاقی در سلامتی زنان.

تاثیر چاقی در سلامتی زنان

در گذشته شاخص سلامتی افراد بی ام ای یا همان شاخص توده بدنی بوده است. با این شاخص می توانستند کمبود وزن، اضافه وزن یا چاقی مفرط را تشخیص دهند. این مورد کاربردی بود چون میزان چربی بدن را نشان می داد و اندازه نرمال این شاخص ۱۸.۵ تا ۲۴ است ولی مشکلی که اندازه گیری صرف بی ام ای دارد این است که حجم عضله را به ما نشان نمی دهد. همان طور که می دانید یک کیلو عضله و یک کیلو چربی وزن یکسانی دارند ولی حجم شان با هم خیلی فرق دارد. اندازه گیری صرف وزن و قد روش مناسبی نیست و مهم است که بدانیم انباشتگی چربی ها در کدام بخش است و این مورد درباره چربی های احشایی اهمیت خیلی زیادی دارد.

بسیاری از افراد مراجعه می کنند و بی ام ای نرمال دارند، حتی دیده شده فردی ۱۱ کیلوگرم کمبود وزن داشته است ولی درصد چربی بالایی در بدن وجود دارد. شاخص دیگری به نام پی بی اف وجود دارد که میزان چربی را نشان می دهد و این مورد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد این قضیه را نمی دانند و اینکه وزن متشکل از چه مواردی است. چربی احشایی بین امعا و احشا قرار دارند و پارامتر بسیار مهمی است و روی وزنه نمی توان این پارامتر را اندازه گیری کرد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان |اثر اضافه وزن و چاقی در سلامتی زنان

چربی های احشایی در زنان

چربیهایی که بیشتر دیده می شود چربی های زیر جلدی هستند که در بازوها، باسن و شکم و … دیده می شود. حتی زمانی که فرد عمل جراحی انجام می دهد مانند ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک، چربی های زیر جلدی را می توان تخلیه کرد. در حالی که مهم ترین چربی که در بدن وجود دارد چربی احشایی است که در بیماری هایی مانند تنبلی تخمدان، پی سی او یا تخمدان پلی کیستیک موثر است.

این چربی ها دور تخمدان ها جمع می شوند و دیواره تخمدان را ضعیف می کند. همچنین به فولیکول هایی که در تخمدان هستند اجازه نمی دهد که در زمان مناسب پاره شوند و تخمک گذاری انجام شود و جلوی باروری را می گیرد.

همچنین تحقیقاتی انجام شده است و نشان از این دارد که این چربی های احشایی و اضافه وزن ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و سکته مغزی دارد چون این چربی ها در رگ ها رسوب می کنند. حتی مورد جالبی که در تحقیقات دیده اند این نکته است که افرادی که چربی های احشایی بالایی دارد بیشتر در معرض بیماری زوال عقلی و دمانس هستند.

همان طور که گفته شد چربی های احشایی مورد بسیار مهمی هستند و در سکته مغزی، قلبی، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، دیابت نوع دو و انواع نازایی موثر است و بهترین کاری که می توان انجام داد تا چربی های احشایی را کاهش داد حفظ سلامت و انجام ورزش مناسب است. تا بتوان این حجم از چربی ها را کاهش داد. در بسیاری از موارد برای درمان نازایی یا تخمدان پلی کیستیک تنها درمان این است که سبک زندگی تغییر کند و شخص لاغر شود و مقاومت به انسولین کاهش یابد و به سرعت می تواند باروری مناسبی را داشته باشد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان |اثر اضافه وزن و چاقی در سلامتی زنان..

انواع چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن  افراد را به چند دسته تقسیم کردند:

افرادی که از بالا تنه بیشتر چاق می شوند به دلیل این است.که هورمون های مردانه در آن ها زیاد است. یا افرادی که پلی کیستیک هستند و یا افسردگی دارند . و یا افرادی که شیرینی جات بیش از حد مصرف می کنند. توصیه می شود که شیرینی جات حذف شود و ورزش داشته باشند و این مورد به کاهش چاقی بالا تنه می انجامد.

یکی از انواع چاقی که خیلی جالب است در دوران استرس مانند شرایط کنونی است. با استرس، هورمون کورتیزول در بدن افزایش می یابد. به دنبال افزایش کورتیزول چربی در قسمت میانی افزایش پیدا می کند و شکم چاق می شود. برای درمان این نوع چاقی بهترین درمان مدیتیشن و آرامش گرفتن و یوگا است. باید استرس را از خود دور کنیم. نه تنها سیستم ایمنی را بهبود می بخشد بلکه باعث می شود که کورتیزول تعادل داشته باشد و تجمع چربی بهبود می یابد. بسیاری از افراد که این نوع چاقی را تجربه می کنند اظهار می کنند که با وجود ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب، باز هم در ناحیه شکم چربی ذخیره می شود. مهم ترین کار انگیزه پیدا کردن برای ورزش است.

نوع دیگری از چاقی اکثراً در خانم های ۴۰ سال به بالا دیده می شود که چربی در ناحیه شکم و پشت ذخیره می شود. معمولاً در افرادی که در حول و حوش یائسگی هستند دیده می شود. مهم ترین دلیل بی تحرکی و تغذیه نا مناسب است. باید سریعاً رژیم غذایی و ورزش را شروع کنند. در زمان یائسگی باید تغذیه محدود تر شود چون متابولیسم کاهش می یابد.

 

متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید