اختلال پیش از قاعدگی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | اختلال پیش از قاعدگی

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی

اختلال پیش از قاعدگی  | این اختلال نوع شدیدی از سندرم پیش از قاعدگی است که تقریبا در ۸ درصد از زنان قبل از یائسگی و در حین سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. فرد با این اختلال در سنین ۱۴ تا ۵۱ سال قرار دارد و این اختلال حدودا ۳۸۳۵ روز از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این رقم برابر است با تعداد روزهای ناتوانی در افسردگی اساسی و سندرم استرس پس از سانحه. بنابراین این اختلال شوخی نیست.

علائمی که در زیر آمده جز شایع‌ترین علائم اختلال پیش از قاعدگی است:

• اضطراب و تنش
  • خلق افسرده یا ناامیدی
  • احساسات متغیر
  • تحریک پذیری یا خشم
  • کاهش رغبت به انجام فعالیت‌های روزانه
  • اختلال تمرکز
  • کاهش انرژی
  • تغییر در میزان اشتها
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس عدم کنترل

داشتن ۵ مورد از علائم گفته شده به همراه اختلال در انجام فعالیت روزانه این اختلال را تعریف می‌کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |انواع اختلالات قاعدگی

اثرات کافیئن بر سندرم پیش از قاعدگی

کافئین به عنوان یک محرک عمل کرده و به طور عمده عملکرد نوروترانسمیتر آدنوزین را متوقف می‌کند. در غیاب کافئین آدنوزین به گیرنده‌های خود در مغز و سایر نقاط بدن متصل شده، که باعث احساس خستگی و تمرکز کمتر می‌شود. کافئین نقش محرک را داشته و منجر به افزایش تمرکز و سطح انرژی می‌شود. البته ممکن است برخی سردرد، عصبانیت و اختلال خواب را نیز تجربه کنند.

اخیرا موسسه زنان و مامایی آمریکا توصیه کرده است که افرادی که علائم سندرم پیش از قاعدگی دارند، از مصرف کافئین اجتناب کنند. شواهدی وجود دارد که زنان مبتلا به سندرم پیش قاعدگی تمایل بیشتری به مصرف کافئین دارند. دریافت کافئین و سندرم پیش از قاعدگی با علائم خستگی و افسردگی مرتبط دانسته شده است.

از سوی دیگر زنان در فاز لوتئال (بعد از تخمک گذاری) پاسخ زمانی آهسته‌تری نسبت به فعالیت‌های فکری دارند( یعنی کندتر عمل می‌کنند). زنان مبتلا به سندرم پیش قاعدگی عملکرد ضعیف‌تری در فعالیت‌های روان حرکتی در فاز لوتئال نسبت به فاز فولیکولار دارند. برخی ممکن است برای رفع احساس خستگی مصرف کافئین را افزایش دهند که منجر به ایجاد مشکلات دیگری می‌شود. همچنین مصرف کافئین بالا در زنان ممکن است با عادت‌های دیگری همچون سیگار کشیدن همراه باشد که منجر به بدتر شدن علائم سندرم پیش قاعدگی می‌شود.

غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی تون، سبزیجات برگ سبز، عدس و برخی میوه‌های خشک است. خستگی بیش از حد طوری که از خواب برخاستن و بیدار ماندن در طی روز مشکل باشد، امر غیرطبیعی است و می‎تواند نشان دهنده بروز مشکلات جدی مانند کم خونی یا افسردگی باشد. چنانچه دائما احساس خستگی می‌کنید، به ویژه اگر احساس خستگی با خونریزی‌های شدید قاعدگی همراه باشد، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان خود مشورت کنید.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | اختلال پیش از قاعدگی .

نتیجه گیری

چنانچه دردهای جسمی، نوسان خلقی یا سایر علائم سندرم پیش از قاعدگی کیفیت زندگی روزانه فرد را مختل کند یا علائم با وجود درمان بهبود نیابد، حتما باید به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کرد. در صورتی که علائم به صورت مکرر توسط فرد تجربه شود، تشخیص سندرم پیش از قاعدگی داده می‌شود. سابقه بیماری افسردگی یا اختلال خلقی در خانواده فرد نیز حائز اهمیت است، چرا که ممکن است علائم به دلیل بیماری‌های خلقی باشد.

دقت کنید که برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک پذیر، کم کاری تیروئید و بارداری ممکن است علائم شبیه به سندرم پیش از قاعدگی ایجاد کنند. ثبت علائم و زمان شروع فازهای مختلف سیکل قاعدگی در تشخیص سندرم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. چنانچه علائم در یک زمان مشابه در هر سیکل قاعدگی اتفاق می افتد، نشان دهنده سندرم پیش از قاعدگی است.

مطالب خواندنی و پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :