احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

استفاده از قرص ضد بارداری از محبوب ترین روش های پیشگیری از بارداری در میان خانم ها است. همچنین می توان از این قرص ها برای درمان آکنه و فیبروم رحم نیز استفاده کرد. این قرص هورمونی در بدن ترشح می کند که مانع از بارور شدن تخمک می شود. قرص ضد بارداری انواع مختلفی دارد که میزان هورمون هر یک متغیر است. قرص ضد بارداری زمانی بالاترین میزان تاثیر را دارد که هر روز در زمان مشخص مصرف شود. اما سوال اینجاست که احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری چقدر است؟ پاسخ این سوال در نهایت به زمان چرخه قاعدگی بستگی دارد.

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

اگر مصرف قرص را نصفه رها کنید، ممکن است فورا باردار شوید. از طرفی، اگر قرص یک ماه را کامل مصرف کنید، بعد از این که چرخه قاعدگی به حالت عادی برگشت، امکان حاملگی وجود دارد. لازم به ذکر است که صرف مصرف قرص در یک بازه زمانی مشخص باعث نمی شود که پس از قطع مصرف از تاثیر بلندمدت آن برخوردار شوید، لازم است هر روز قرص را مصرف کنید تا از حاملگی جلوگیری شود.

در ادامه به تاثیر نوع قرص روی احتمال حاملگی، روش های جلوگیری از بارداری در عین مصرف قرص و اقداماتی که باید برای آبستن شدن انجام دهید، اشاره می کنیم.

بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

قطع ناگهانی مصرف قرص درحالی که نصف بسته تمام شده است فکر خوبی نیست زیرا چرخه قاعدگی را تغییر می دهد.
اگر مصرف قرص های ترکیبی را قطع کنید، چه اتفاقی می افتد؟
قرص های ترکیبی شایع ترین نوع قرص ضد بارداری است که حاوی استروژن و پروژستین است. اگر هر روز از این قرص مصرف کنید، حین تخمک گذاری، تخمک آزاد نمی شود و از حاملگی جلوگیری به عمل می آید. همچنین این قرص ها سد مخاطی ایجاد می کنند که مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود.

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

نرخ حاملگی بعد از قطع مصرف

به شدت به نوع قرص های ترکیبی بستگی دارد. اگر از نوع متداول آن استفاده می کنید، که شامل سه هفته قرص فعال است، احتمال حاملگی در اولین ماه بعد از قاعدگی وجود دارد. همچنین اگر یک دوز از بسته را نخورید، احتمال بارداری وجود دارد.

بعضی از قرص های ترکیبی، مانند Seasonale، نسخه های متعدد دارند. یعنی ۸۴ قرص فعال را پشت سر هم می خورید و فقط هر سه ماه درمیان پریود می شوید. ممکن است عادی شدن چرخه قاعدگی پس از مصرف این نوع قرص کمی طول بکشد اما ممکن است کم تر از یک ماه حامله شوید.
اگر مصرف قرص پروژستین را قطع کنید، چه اتفاقی می افتد؟
همان طور که از اسم آن پیداست، این قرص فقط حاوی پروژستین است پس هفته توقف مصرف قرص وجود ندارد. این قرص ها وضعیت تخمک گذاری و جداره های دهانه رحم و رحم را نیز تغییر می دهند.

در این قرص ها استروژن وجود ندارد بنابراین میزان اثرگذاری کمی پایین تر است. برآوردها نشان می دهد از هر ۱۰۰ خانمی که از این نوع قرص استفاده می کنند، سالانه ۱۳ نفر باردار می شوند. یعنی احتمال بارداری بلافاصله بعد از قطع مصرف قرص پروژستین بالاست.

اگر در تلاش برای حامله شدن هستید، بهتر است اول مصرف قرص را کنار بگذارید. پس با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 


دکتر نرگس علیان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

آدرس : اصفهان،خیابان توحید،چهارراه پلیس،مجتمع ماکان۳، طبقه اول،واحد یک

شماره تماس : ۰۳۱۳۶۲۴۲۷۵۲ ۰۹۳۳۳۱۵۰۵۰۸

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر نرگس علیان کلیک کنید

 


مطالب پیشنهادی مرتبط 

هفته ۴۰ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

پلاسما تراپی واژن چه مراقبتی لازم دارد ؟

نفخ بعد از زایمان ، دلایل و درمان

درمان عفونت واژن با پلاسما تراپی رحم

اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید