آندومتریوز بیماری شایع در میان زنان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | آندومتریوز

آندومتریوز چیست؟

یکی از بیماری های شایع در میان زنان بیماری آندومتریوز می باشد. بافت طبیعی ای که در رحم وجود دارد و آندومتریوم نامیده می شود، بافتی است که تحت تاثیر هورمون ها در طول سیکل قاعدگی تغییر می کند. در ابتدای سیکل که قاعدگی اتفاق می افتد، کل آندومتر فرو می ریزد و سپس در فاز فولیکولر (اولین مرحله از چرخه تخمدانی سیکل قاعدگی و فازی که در آن هورمون های استروژن وجود دارند) شروع به تکثیر می کند.

اگر فاز اندومتر در خارج از جای طبیعی خود قرار بگیرد و رشد کند، یک بیماری ایجاد می شود که این بیماری آندومتریوز نام دارد. در واقع آندومتریوز زمانی رخ می دهد که این بافت به داخل مثانه، روده، لگن و دیواره های رحم می رود و در آن ها به اشتباه رشد می کند. همچنین می توان گفت آندومتریوز یکی از دلایل شایع ناباروری زنان می باشد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | آندومتریوز.

علت بیماری آندومتریوز

در ابتدا باید گفت که همه خانم ها مستعد این بیماری نیستند. هنوز علت اتفاق افتادن آندومتریوز و رشد بافت آندومتر درمحلی غیر از محل طبیعی خود در بعضی از خانم ها مشخص نیست و به طور دقیق نمی توان گفت که چرا این بیماری رخ می دهد. اما نظریاتی در این مورد بیان شده است که به طور دقیق به اثبات نرسیده اند. برای مثال برخی اذعان می دارند که این بیماری بر اثر برگشت خون عادت ماهیانه از لوله های رحم به درون حفره های شکم و لگن اتفاق می افتد و یا اختلال در سیستم ایمنی است که باعث بروز بیماری آندومتریوز می شود.

علائم آندومتریوز عبارتند از:

1. قاعدگی های دردناک
  2. مقاربت جنسی دردناک
  3. اجابت مزاج دردناک
  4. درد حین ادرار کردن، درد لگن و خستگی
  5. تهوع و اسهال خصوصا در دوران قاعدگی

تشخیص اندومتریوز و آدنومیوز

اگر فرد علائمی ظاهر نسازد، تشخیص زمانی انجام می گیرد که پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان در حال درمان مشکل دیگری در بیمار است. اگر فرد علائمی ظاهر کند همانند درد لگن، پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان سابقه پزشکی او را بررسی کرده و سوالاتی همچون زمان آغاز علائم، مدت زمانی که به طول انجامیدند و میزان درد را از بیمار می پرسد. پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان معاینه فیزیکی انجام می دهد و انجام تست های تصویربرداری را توصیه می کند. به منظور رد سایر علل احتمالی درد لگن، پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان  انجام آزمایش ادرار، تست بارداری، تست پاپ اسمیر را توصیه می نماید.

درمان های آندومتریوز

درمان های آندومتریوز نیز با توجه به محل رشد آن متنوع می باشند. بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان با توجه به وضعیت بیمار، درمان ها را از درمان های دارویی گرفته تا درمان به صورت جراحی انجام می دهد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | آندومتریوز

عوارض آندومتریوز

داشتن مشکلات مربوط به باروری از عوارض جدی آندومتریوز است. زنانی که فرم های ملایم تری دارند، ممکن است بچه دار بشوند.  داروها در بهبود باروری موثر نیستند. برخی از زنان پس از برداشتن بافت آندومتر با جراحی توانسته اند باردار شوند. اگر در مورد شما جواب نداد، می توانید روش های باروری یا لقاح آزمایشگاهی را در نظر بگیرید تا به شما در بهبود شانس داشتن فرزند کمک کند.

اگر مبتلا به آندومتریوز هستید و می خواهید بچه داشته باشید ، ممکن است بچه دار را به تعویق نیندازید. علائم می تواند با گذشت زمان بدتر شود که این امر بارداری را دشوار می کند. قبل و حین بارداری باید مرتبا توسط پزشک ارزیابی شوید. برای اگاهی از گزینه های خود با پزشک  متخصص زنان و زایمان اصفهان  مشورت کنید.

حتی اگر نگرانی باروری وجود نداشته باشد، مدیریت درد مزمن دشوار باشد. افسردگی ، اضطراب و سایر مسائل ذهنی غیر معمول نیستند. با پزشک خود در مورد راه های مقابله با این عوارض صحبت کنید. عضویت در یک گروه پشتیبانی نیز می تواند مفید باشد.

مراحل آندومتریوز

آندومتریوز چهار مرحله یا نوع دارد. شامل:

• مینیمال
  • خفیف
  • متوسط
  • شدید

عوامل مختلف مرحله اختلال را تعیین می کنند. این عوامل می تواند شامل محل، تعداد ، اندازه و عمق کاشت آندومتر باشد.

مرحله ۱: مینیمال
در این مرحله، در تخمدان ضایعات یا زخم های کوچک و کاشت آندومتر کم عمق وجود دارد. همچنین ممکن است در حفره لگن یا اطراف آن التهاب وجود داشته باشد.

مرحله ۲: خفیف
آندومتریوز خفیف شامل ضایعات سبک و کاشت های کم عمق در تخمدان و پوشش لگن است.

مرحله ۳: متوسط
آندومتریوز متوسط ​​شامل کاشت های عمیق در پوشش تخمدان و لگن است. همچنین می تواند ضایعات بیشتری وجود داشته باشد.

مرحله ۴: شدید
شدیدترین مرحله آندومتریوز شامل کاشت عمیق در لایه لگن و تخمدان است. همچنین ممکن است در لوله های فالوپ و روده نیز ضایعاتی وجود داشته باشد.

متخصص زایمان اصفهان | عارضه آندومتریوز

اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟

درمان های دارویی که برای این بیماری استفاده می شود معمولاً با امکان بارداری مداخله دارد. به همین دلیل نیز یک خانم که در حال درمان آندومتریوز است، ممکن است با مشکل ناباروری نیز مواجه باشد. بنابراین به غیر از عوارض ناشی از آندومتریوز، ممکن است با مشکلات ناباروری در حین درمان نیز رو به رو شویم.

در آن دسته از خانم هایی که چسبندگی های شدید داخل رحمی دارند، نیاز به جراحی وجود دارد تا با استفاده از جراحی، چسبندگی های داخل لگن از بین برود و تا حد بسیار زیادی علائم بیماری از جمله دردهای شدید لگن رفع شود و امکان باروری نیز فراهم شود.

در پایان باید گفت که بیماری آندومتریوز یک بیماری مختصص زنان و زایمان اصفهان است که هنوز علت آن به صورت علمی اثبات نشده است اما با احساس علائم آن می توان با مراجعه هر چه زودتر به پزشک متخصص زنان به درمان آن که یا به صورت دارویی است و یا به صورت جراحی، اقدام نمود. اگر این بیماری درمان نشود مشکلاتی از جمله ناباروری را برای زنان به همراه خواهد داشت.