درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

متخصص زنان اصفهان | سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

در این مقاله گزینه های مربوط به درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحم را با جزئیات  بررسی می کنیم.

  • درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحم از نوع CIN با درجات خفیف

سلول های پیش سرطانی دهانه رحم با درجات خفیف یا CIN1 معمولا برطرف می شوند و نیازی به درمان ندارند. اما باید از عدم پیشرفت این نوع از سلول های پیش سرطانی دهانه رحم اطمینان حاصل کرد. کنترل میزان پیشرفت این نوع از سلول های پیش سرطانی دهانه رحم با استفاده از پاپ اسمیر و تست اچ پی وی انجام می شود. به این ترتیب احتمال تبدیل سلول های پیش سرطانی دهانه رحم به ضایعات شدید بررسی و ارزیابی می شود.

  • درمان سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم از نوع CINبا درجات شدید

این نوع از سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم (یعنی CIN نوع ۲ و ۳) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در طول چند سال به دنبال دارند. در مورد خانم های ۲۱ تا ۲۴ سال این نوع از سلول های پیش سرطانی دهانه رحم باید با استفاده از پاپ اسمیر و تست اچ پی وی به دقت مانیتور شوند. در این شرایط انجام کولپوسکوپی هم حائز اهمیت می باشد.

در برخی موارد سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم در این گروه سنی خود به خود برطرف می شوند. خانم های باردار باید درمان این نوع از سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم را تا بعد از زایمان به تاخیر بیندازند، مگر آنکه سلولهای سرطانی در دهانه رحم آن ها وجود داشته باشد. خانم هایی که هنوز بچه دار نشده اند باید آگاه باشند که برخی انواع درمان ها که برای رفع سلول های پیش سرطانی دهانه رحم استفاده می شود ممکن است احتمال بروز زایمان زودرس و یا سایر عوارض را در بارداری های آینده به دنبال داشته باشد.

متخصص زایمان اصفهان | درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

  • درمان سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم از نوع AIS

Adenocarcinoma in situ که به اختصار AIS  نامیده می شود  شامل نوعی از سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم می باشد. که در سلول های غده ای یا گلاندولار دهانه رحم یافت می شود.

 تشخیص این نوع از سلول های پیش سرطانی دهانه رحم بر اساس نمونه برداری از دهانه رحم انجام می شود. امکان ارزیابی سلول های گلاندولار آتاپیکال یاAGC در نتایج پاپ اسمیر نیز وجود دارد. احتمال تبدیل این نوع از سلولهای پیش سرطانی دهانه رحم به سلول های سرطانی وجود دارد. سرطان های گلاندولار دهانه رحم در مقایسه با سرطان های سنگفرشی شیوع کمتری دارند.

اگر آدنوکارسینوما تشخیص داده شود در آن صورت درمان با استفاده از هیسترکتومی خواهد بود. طی هیسترکتومی رحم، دهانه رحم و بافت های اطراف آن خارج می شود. در برخی موارد ممکن است قسمت های پیش سرطانی با استفاده از نمونه برداری های وسیع خارج شود. روش هیسترکتومی بسیار مطمئن تر می باشد . اما از آن جاییکه برخی خانم ها قصد بچه دار شدن دارند. ممکن است برداشت بخشی از رحم نیز مناسب باشد.

اما در صورتی که تنها بخشی از رحم خارج شود احتمال تکرار این درمان در آینده وجود خواهد داشت زیرا ممکن است بخشی از سلول های پیش سرطانی دهانه رحم در محل باقی بمانند. بعد از برداشت بخش هایی از رحم انجام پاپ اسمیر و تست اچ پی وی هر ۶ تا ۱۲ ماه توصیه می گردد.

 

متخصص زنان اصفهان دکتر نرگس علیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید