مراحل تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بررسی کشندگی سرطان سرویکس

تشخیص سرطان دهانه رحم

آزمایش پاپ اسمیر می تواند باعث تشخیص علائم اولیه سرطان دهانه رحم شود. تشخیص زودهنگام سرطان میزان موفقیت درمان را بالا می برد. متخصص زنان و زایمان اصفهان موارد زیر را به عنوان غربالگری روتین توصیه می کنند:

  • زیر ۲۱ سال:در این سن غربالگری توصیه نمی شود.
  • بین ۲۱ تا ۲۹ سال:افراد باید هر سه سال پاپ اسمیر انجام دهند.
  • بین ۳۰ تا ۶۵ سال: تکرار غربالگری بستگی به نوع آن دارد. می توان یکی از روش های زیر را انجام داد:
  1.  پاپ اسمیر سالیانه
  2.  پاپ اسمیر به همراه آزمایش HPV هر سه سال یک بار.
  • بالاتر از ۶۵ سال: در این سن، غربالگری برای افرادی که در گذشته به میزان کافی غربالگری کرده اند، توصیه نمی شود مگر اینکه احتمال بالای ایجاد سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد. افرادی که رحم خود را برداشته اند و دهانه رحم از بدن خارج شده است نیازی به انجام غربالگری ندارند مگر آنکه دارای ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلازی دهانه رحم باشند یا در گذشته به سرطان دهانه رحم مبتلا شده باشند. این موارد توصیه های عمومی در مورد غربالگری سرطان است اما پزشک می تواند با توجه به شرایط و نیازهای بیمار، یکی از این روش ها را تجویز کند.
  • متخصص زنان اصفهان | تست پاپ اسمیرآزمایش پاپ اسمیر: پاپ اسمیر، سرطان را تشخیص نمی دهد بلکه به دنبال تغییرات غیر عادی در سلول های دهانه دحم می گردد. اگر این سلول های غیر عادی درمان نشوند در نهایت باعث ایجاد سرطان خواهند شد.
  • آزمایش HPV: این آزمایش مشخص می کند که آیا فرد به یکی از انواع HPV که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شوند، آلوده شده است یا خیر. در این تست از سلول های دهانه رحم برای آزمایش نمونه برداری می شود. با انجام این آزمایش می توان انواع پر خطر HPV را پیش از آنکه هرگونه مشکلی در سلول های دهانه رحم مشخص شود، در DNA سلول شناسایی کرد.

اگر علائم و نشانه هایی از سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد یا اگر تست پاپ اسمیر وجود سلول های غیر عادی را تأیید کرد، پزشک آزمایش های بیشتری را تجویز می کند که شامل این موارد است:

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بایدها و نبایدهای کولپوسکوپی

  1. کولپوسکوپی : کولپوسکوپی بررسی چشمی واژن با استفاده از یک کولپوسکوپ که ابزاری شبیه به میکروسکوپ است و از آن برای مشاهده دهانه رحم استفاده می شود.
  2. بیوپسی یا بافت برداری: پزشک بخش کوچکی از بافت را از دهانه رحم بیمار برمی دارد.
  3. بیوپسی مخروطی یا کونیزاسیون: پزشک یک نمونه کوچک و مخروطی شکل از بافت غیر عادی را برای آزمایش از دهانه رحم برمی دارد.
  4. LLETZ: گرمادرمانی با استفاده از حلقه سیمی دارای جریان الکتریکی به از بین بردن بافت های غیر عادی کمک می کند. سپس متخصصان بافت را برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می کنند.
  5. آزمایش خون: شمارش سلول های خونی می تواند به تشخیص مشکلات کبد و کلیه کمک کند.
  6.  سیتی اسکن: پزشک متخصص می تواند از مایع باریوم برای نشان دادن هر گونه تغییرات سلولی پیش بدخیم استفاده کند.
  7.  MRI: بعضی از انواع MRI می توانند سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه آن تشخیص دهند.
  8.  سونوگرافی لگن:امواج صوتی با فرکانس بالا تصویری از ناحیه مورد نظر را بر روی مانتیور ایجاد می کنند.

سایر مطالب خواندنی و آموزنده متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :


متخصص زایمان اصفهان | فاکتور های خطر ابتلا به سرطان واژندرمان سرطان دهانه رحم

روش های درمان سرطان دهانه رحم جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد است. انتخاب روش درمان به عوامل مختلفی مثل مرحله بیماری، سن و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد. درمان سرطان در مراحل اولیه که بیماری فقط دهانه رحم را درگیر کرده است، امکان موفقیت بالایی دارد. هر چقدر سرطان از نقطه اولیه شروع خود به دیگر بخش های بدن بیشتر سرایت کند، میزان موفقیت در درمان، کمتر می شود.

گزینه های درمانی در مراحل اولیه سرطان

وقتی هنوز سرطان به بیرون از دهانه رحم گسترش پیدا نکرده، جراحی یک روش درمانی رایج است. اگر پزشک معتقد باشد که پس از جراحی ممکن است سلول های سرطانی هنوز در بدن وجود داشته باشند، پرتودرمانی می تواند مفید باشد. این روش احتمال برگشت بیماری را هم کاهش می دهد. اگر پزشک جراح بخواهد تومور را خرد کند تا جراحی آسان تر شود، فرد باید شیمی درمانی شود، گرچه این روش خیلی رایج نیست.

متخصص زایمان اصفهان | تست های تشخیصی سرطان سینه

درمان سرطان پیشرفته دهانه رحم

وقتی سرطان به بیرون از دهانه رحم گسترش پیدا کند، جراحی فایده چندانی ندارد. پزشکان به سرطان پیشرفته، سرطان تهاجمی هم می گویند چون بیماری به قسمت های دیگر بدن هم حمله کرده است. این نوع سرطان نیاز به درمان گسترده تری دارد که معمولا شامل پرتودرمانی یا ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی درمانی است. در مراحل بعدی سرطان، پزشکان درمان های تسکینی را برای تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی بیمار تجویز می کنند زیرا نمیتوان بیمار را برای مدت زیادی زنده نگه داشت.

پرتو درمانی

پزشکان معمولاً از پرتو درمانی برای درمان انواع پیشرفته سرطان دهانه رحم استفاده می کنند. برخی از پزشکان به پرتو درمانی، رادیوتراپی انکولوژی یا XRT هم می گویند. در این روش درمانی از پرتوهای پر انرژی اشعه ایکس برای تخریب سلول های سرطانی استفاده می شود. وقتی پزشک درمانگر، در قسمت لگن پرتو درمانی می کند، شاید عوارض جانبی زیر در بیمار ایجاد شود که بعضی از این عوارض ممکن است بعد از پایان درمان هم ادامه داشته باشند:

  1.  اسهال
  2.  تهوع
  3.  سوء هاضمه
  4.  تحریک مثانه
  5. تنگ شدن واژن
  6.  اختلال در چرخه قاعدگی
  7.  یائسگی زودرس

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | 
تاثیر شیمی درمانی بر نازایی و باروری زنان

شیمی درمانی

شیمی درمانی به معنای استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان بیماری است. در مورد سرطان، شیمی درمانی برای تخریب سلول های سرطانی انجام می شود. پزشکان از شیمی درمانی استفاده می کنند تا نشانه های سرطان در بیمارانی که سرطان پیشرفته دارند کمتر شود و همچنین بتوانند سلول های سرطانی که عمل جراحی نتوانسته از بدن حذف کند، تخریب کنند. عوارض جانبی شیمی درمانی می تواند متفاوت باشد که بستگی به نوع دارو دارد. بعضی از عوارش جانبی شایع اینها هستند:

  •  اسهال
  •  تهوع
  •  ریزش مو
  •  خستگی و ضعف
  •  ناباروری
  •  یائسگی زودرس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید