روش تهاجمی و کمتر تهاجمی جراحی برداشت رحم

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | روش تهاجمی و کمتر تهاجمی جراحی برداشت رحم

مقایسه روش های تهاجمی و روش های کمتر تهاجمی برداشتن رحم

استفاده از روش های کمتر تهاجمی به صورت کلی منافعی از جمله ریکاوری و بهبودی سریع تر، درد کمتر، کوچک بودن جای زخم ها و شانس کمتر عفونت های مختلف نسبت به جراحی برداشت رحم با استفاده از جراحی باز تهاجمی دارد.

با استفاده از روش های کمتر تهاجمی بیمار قادر است در عرض سه الی چهار هفته پس از جراحی به زندگی عادی خود بازگردد که در مقایسه با درمان های تهاجمی که این زمان به چهار الی شش هفته می رسد مدت زمان کمتری است. علاوه بر این، هزینه جراحی برداشت رحم با استفاده از لاپاروسکوپی و روش های کمتر تهاجمی به مراتب کمتر از عمل جراحی باز است.

با این حال در همه موارد نمی توان از روش های کمتر تهاجمی استفاده کرد. وجود زخم های ناشی از جراحی های قبل، چاقی، اندازه رحم و وضعیت سلامتی بیمار می تواند روی اینکه بیمار کاندید استفاده از روش های کمتر تهاجمی است یا خیر تأثیر گذار باشد. در خصوص بهترین روش جراحی برای برداشتن رحم ، قبل از هرگونه عمل با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید : جراحی هیستروکتومی و مراقبت های لازم بعد از آن

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | جراحی برداشتن رحم

آیا جایگزینی برای عمل برداشتن رحم وجود دارد؟

بله. عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی تنها یکی از روش های درمان عارضه های رحمی است. هر چند در برخی موارد هیسترکتومی ممکن است بهترین درمان باشد.

بسته به نوع عارضه ای که بیمار دچار آن است، ترجیح عمومی پزشکان این است که از روش های غیر تهاجمی برای درمان مشکلات رحم استفاده شود. امروزه مشکلاتی از قبیل افتادگی رحم، فیبروئید رحم ، پریودهای نامنظم و همچنین بیماری اندومتریوزیس با استفاده از روش های جایگزین درمان می شوند.

پس از عمل برداشتن رحم چه انتظاری می توان داشت؟

در روزهای اول پس از عمل برداشتن رحم، دردهای لگنی ، شکمی و ناحیه واژینال کاملاً طبیعی است و به منظور تسکین این دردها ، پزشک برای شما مسکن تجویز می کند. علاوه بر این، خروج مایعات و خون از واژن در چند هفته اول پس از هیسترکتومی طبیعی است.

یکی از مشکلات اصلی زنانی که عمل برداشتن رحم را انجام می دهند، یبوست است که برای جلوگیری از آن مصرف مایعات فراوان توصیه می شود. علاوه بر این، ممکن است بیمار به طور موقت با مشکل در دفع ادرار خود یا عدم کنترل آن مواجه شود که به مرور زمان برطرف می شود. علاوه بر این، تغییرات روحی و روانی و افسردگی موقت به دلیل اختلال در تولید هورمون های جنسی پس از عمل جراحی امری طبیعی است.

منابع :

1. Hypophysectomy
  2. Types of Hysterectomy

3. Why do I need a hysterectomy ?