راه های درمانی اسپاسم عضلات واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | اسپاسم عضلات واژن

راههای تشخیص علت گرفتگی واژن

در صورتی که دچار اسپاسم عضلات واژن شده اید، برای تشخیص علت آن باید به متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید. متخصص زنان و زایمان اصفهان به روش های زیر می تواند علت اسپاسم و درد عضلات واژن را تشخیص دهد:

1.  شرح حال بیمار و سوابق بیماری های او
  2.  معاینه لگنی
  3.  استفاده از تصاویر MRI، سی تی اسکن، اشعه ایکس
  4.  سونوگرافی لگن
  5.  سیستوسکوپی برای بررسی مجاری ادرار و مثانه

همچنین برای تشخیص سرطان های ناحیه تناسلی، آزمایش های تشخیصی برای سرطان، تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی برای بیمار تجویز می شود.

درمان گرفتگی عضلات واژن

برای درمان گرفتگی عضلات واژن، پیش از هر چیزی باید علت بروز اسپاسم مشخص شود. بر اساس تشخیص علت اسپاسم عضلات واژن یکی از درمان های زیر برای بیمار تجویز می شود:

• دارو درمانی

اگر عفونتهای واژن یا عفونتهای ادراری علت گرفتگی عضلات واژن باشند، برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر به دلیل مشکلات هورمونی یا یائسگی، عضله واژن دچار اسپاسم شوند، با هورمون تراپی می توان کرامپ عضله واژن را از بین برد.

• استفاده از لوبریکانت

معمولا استفاده از لوبریکانت یا روان کننده های واژن برای زنانی تجویز می شود که موقع نزدیکی دچار درد و گرفتگی واژن هستند. این روش معمولا برای افرادی که دیسپارونیا دارند، روش موثری است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |
تاثیر تمرینات کگل بر درمان واژینیسموس

• ورزش کگل

اگر اسپاسم عضلات واژن شدید نباشد و به خاطر ضعف عضلات کف لگن اتفاق بیفتد، می توان از تمرینات کگل استفاده کرد. تمرینات کگل عضلات کف لگن را تقویت کرده و اسپاسم واژن را کاهش می دهند.

• درمان بیوفیدبک

این روش درمانی برای تقویت عضلات کف لگن و رفع انقباض واژن استفاده می شود. درمان بیوفیدبک را می توان برای بیمارانی استفاده کرد که با ورزش کگل بهبود نیافته اند. این روش به استراحت عضلات واژن و کاهش درد کمک زیادی می کند.

• لیزر مونالیزا

زنانی که اسپاسم عضلات واژن آنها به خاطر عفونت های مکرر است، می توانند از روش درمان عفونت با لیزر مونالیزا استفاده کنند. علاوه بر رفع اسپاسم، لیزر مونالیزا به جوانسازی واژن نیز کمک می کند.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر درمان افتادگی رحم و مثانه

• آراف واژن

برای درد و اسپاسم شدید واژن موقع نزدیکی، بیمار می تواند از روش درمان واژینیسموس با آر اف استفاده کند. با این روش جدید پزشکی حتی شدیدترین واژینیسموس ها را می توان با چند جلسه آر اف درمان کرد.

• جراحی های لگنی

در مواردی که سرطان یا فیبروم ها علت اسپاسم عضلات واژن هستند، جراحی می تواند علاوه بر درمان سرطان، باعث کاهش علائمی مثل گرفتگی عضلات واژن شود. بعد از جراحی ممکن است بیمار به شیمی درمانی و پرتو درمانی نیاز داشته باشد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عضلات کف لگن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که باردار هستید، در هر ماهی از بارداری که باشید، درباره انقباض عضلات واژن و کرامپ آن حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر کرامپ عضلات واژن با دردهای شدید، خونریزی، ترشحات بد بو و رنگی همراه هستند، برای مشخص شدن علت این ترشحات و درمان آن باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

همانطور که دیدید برخی از اسپاسمهای واژن، دلیل جدی ندارند. اما برخی از اسپاسم ها ممکن است ناشی از مشکلات جدی مثل سرطان رحم، آندومتر، آندومتریوز و غیره باشند. بنابراین تشخیص علت درد و گرفتگی عضلات واژن نه تنها می تواند کرامپ واژن را برطرف کند، بلکه می تواند بیماری های جدی شما را نیز درمان کند.

با ما همراه شوید با دیگر مطالب خواندنی و آموزنده از سایت دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :