آشنایی با درمان سقط خود به خودی جنین

متخصص زنان اصفهان | درمان سقط خود به خودی جنین

درمان سقط خود به خودی جنین

متخصص زنان اصفهان دکتر نرگس علیان عنوان می دارد اگر فرد باردار در اوایل بارداری دچار خونریزی شد و در حد کم باشد توصیه اول استراحت کامل و استفاده از شیاف cyclogest 400 می باشد و در صورت افزایش خونریزی و دفع لخته در سقط خود به خودی کاری نمی توان انجام داد. متاسفانه راهی برای پیشگیری از سقط خود به خودی جنین در اغلب موارد وجود ندارد. بسته به مرحله سقط، شرایط مادر و سایر فاکتورها می توان اقداماتی را انجام داد. سه انتخاب عمده هنگام بروز این عارضه عبارت است از:

• مشاهده:

برخی خانم ها به دنبال این عارضه به درمان اندکی نیاز دارند. اغلب موارد این عارضه از نوع کامل به درمان نیازی نخواهد داشت. در بیشتر موارد سقط  که قبل از هفته دوازدهم بارداری روی می دهد و علائم حیاتی مانند فشار خون و نبض برقرار می باشد همچنین علائمی از عفونت وجود ندارد نیازی به درمان نخواهد بود.

محتویات رحم نیز معمولا ظرف دو هفته خارج شده و در برخی موارد ممکن است به ۳ یا ۴ هفته نیز بکشد. با خروج محتویات سونوگرافی انجام شده تا از کامل شدن سقط خود به خودی جنین اطمینان حاصل شود.

متخصص زایمان اصفهان | آشنایی با درمان سقط خود به خودی جنین

• درمان دارویی:

در برخی موارد این عارضه داروهایی برای تحریک رحم استفاده می شود تا بافت باقی مانده ناشی از این سقط  خارج شود. این دارو می تواند به صورت خوراکی یا واژینال مصرف شده و تا چند روز عمل می کند.

• جراحی:

درمان متعارف سقط خود به خودی جنین انجام روشی به نام اتساع و کورتاژ می باشد. در این روش دهانه رحم متسع شده و ابزاری وارد آن می شود سپس با استفاده از ساکشن یا تراشیدن ملایم محتویات رحم خارج می شود. اتساع و کورتاژ معمولا به خانم هایی توصیه می شود که نمی خواهند منتظر دفع خود به خودی بافت بارداری بمانند، همچنین در مواردی که سقط منجر به خونریزی سنگین شده و یا احتمال عفونت نیز وجود داشته باشد از این روش استفاده می شود.