دوران یائسگی و بیماری لیکن اسکلروزیس

دوران یائسگی و بیماری لیکن اسکلروزیس | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

دوران یائسگی و بیماری لیکن اسکلروزیس

بیماری لیکن اسکلروزیس

«لیکن اسکلروزیس» یک اختلال پوستی نادر است. این بیماری باعث ایجاد ضایعات سفید رنگ و نازک روی پوست واژن می‌شود. این ضایعات اغلب در اطراف فرج (بخش بیرونی دستگاه تناسلی بانوان) نمایان می‌شوند و می‌توانند زخم‌هایی دائمی در آن ناحیه ایجاد کنند.

برخی گزارش ها نشان می دهند که زنان یائسه بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند؛ با این حال، زنان در هر سنی ممکن است این بیماری را تجربه کنند.

چگونه لیکن اسکلروزیس را درمان کنیم؟

اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای کاهش علائم این بیماری یک داروی موضعی استروئیدی قوی تجویز خواهد کرد. پزشک همچنین باید مراقب بروز عوارض دائمی مانند نازک شدن پوست و جای زخم باشد.

دوران یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، کاهش استروژن علائم زیادی را در شما ایجاد خواهد کرد. سوزش واژن یکی از این علائم است. این سوزش با انجام مقاربت بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل، بهتر است در زمان آمیزش از لوبریکانت بیشتری استفاده کنید.

موارد زیر از دیگر علائم یائسگی هستند که ممکن است آنها را تجربه کنید:

• حملات گرگرفتگی
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی
  • تعریق شبانه
  • کاهش میل جنسی

دوران یائسگی و بیماری لیکن اسکلروزیس | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهانچگونه علائم یائسگی را بهبود دهیم؟

اگر در حال تجربه علائم یائسگی هستید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. او ممکن است برای کمک به کاهش و تسکین علائم، مکمل‌های استروژن یا درمان های هورمونی دیگر را برایتان تجویز کند. داروهای تجویزی معمولاً به صورت کرم، قرص یا داروهای دیگر که درون واژن استعمال می‌شوند در دسترس هستند.

توجه داشته باشید که مکمل های هورمونی برای همه افراد مناسب نیستند. برای یافتن بهترین درمان، با پزشکتان مشورت کنید. همچنین می توانید از این ۱۱ درمان خانگی برای بهبود این علائم استفاده کنید.

کم‌آبی

اگر روزانه به اندازه کافی آب ننوشید، ممکن است دچار سوزش و ناراحتی در واژن شوید. کم‌آبی عوارض زیادی را برای بدن به‌ همراه خواهد داشت که سوزش یکی از آن‌هاست. این موضوع هم کاملاً قابل توضیح و منطقی است.

در واقع، آب‌رسانی بدن یک عامل مهم در حفظ سلامت انسان است. شما در زمان دفع ادرار، سموم و باکتری‌های بد بدن را دفع می‌کنید. بنابراین، اگر با ننوشیدن آب کافی به اندازه لازم ادرار دفع نکنید، قادر به دفع این سموم نخواهید بود و احتمال بیماری و ایجاد عفونت در بدنتان افزایش می‌یابد و البته بیشتر احساس سوزش در واژن خواهید کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی اوقات سوزش در واژن خود به خود درمان می‌شود. با این حال، اگر سوزش ادامه پیدا کرد و علائم بیشتری را مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، پزشک با تجویز دارو مشکل را برطرف خواهد کرد. گاهی هم به درمان بلندمدت‌تری نیاز خواهید داشت و باید مدتی تحت نظر پزشک باشید.

| اینستاگرام دکتر نرگس علیان بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |

مطالب پیشنهادی مرتبط