علل بروز خارش واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | علل بروز خارش واژن

خارش واژن

خارش واژن در هر نقطه از بدن آزار دهنده است. این حالت اغلب به دلیل عفونت، قاعدگی، اختلالات پوستی و یا بیماری‌های مقاربتی اتفاق می‌افتد. خارش دستگاه تناسلی ، جای نگرانی ندارد. متخصص زنان ، با بررسی معاینات و آزمایشات مربوطه، به تشخیص علل مشکل می‌پردازد. در ادامه برخی از علل خارش دستگاه تناسلی را بررسی می‌کنیم :

• محرک‌ها

محرک‌های شیمیایی، مانند استفاده مداوم از صابون، کرم و یا پماد، موجب تحریک واژن و بروز علائمی از قبیل خارش می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت و یا بی‌اختیاری ادرار، اغلب با خارش دستگاه تناسلی رو به رو هستند.

• بیماری‌های پوستی

برخی از بیماری‌های پوستی از قبیل اگزما و یا پسوریازیس، منجر به بروز قرمزی و خارش در ناحیه ژنیتال می‌شوند. اگزما، بیماری پوستی است که در افراد مبتلا به آسم و آلرژی دیده می‌شود؛ جوش‌های قرمز خارشی از علائم این بیماری است. پسوریازیس نیز با خارش و قرمزی در ناحیه رویش مو (موی ناحیه تناسلی) همراه می‌باشد.

متخصص زنان اصفهان

• عفونت‌های قارچی و مخمری

مخمر، نوعی قارچ است که به طور طبیعی در ناحیه واژن یافت می‌شود و در حالت عادی مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، اما در صورت رشد و تکثیر، دردسرساز می‌شوند. عفونت‌های قارچی واژن، اغلب بعد از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دیده می‌شوند، زیرا این داروها باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید واژن می‌شوند. وجود باکتری‌های مفید برای کنترل رشد و تکثیر مخمر و قارچ ضروری هستند. رشد و وجود بیش از حذ قارچ و مخمر در ناحیه ژنیتال، یکی از علل خارش دستگاه تناسلی است.

• بیماری‌های مقاربتی

راه انتقال برخی از بیماری‌ها مانند زگیل تناسلی، تنها از طریق رابطه جنسی امکان پذیر است. چنین بیماری‌هایی با علائمی از قبیل، ترشح زرد و یا سبز رنگ از واژن، احساس درد در هنگام ادرار و هم چنین خارش دستگاه تناسلی ، همراه هستند. قاعدگی

زنان در دوران قاعدگی بیشتر در معرض مشکلات مربوط به واژن و ژنیتال قرار می‌گیرند که به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن چنین مشکلی به وجود می‌آید که در نهایت منجر به بروز خارش دستگاه تناسلی و یا آتروفی واژن می‌شود.

پیشگیری و درمان

نحوه درمان خارش دستگاه تناسلی به علت زمینه‌ای ایجاد آن بستگی دارد. اگر عفونت‌ها علت خارش باشند، باید به کمک آنتی بیوتیک مداوا شوند. خشکی واژن در یائسگی به کمک کرم‌های استروژن موضعی و یا قرص‌های استروژن برطرف می‌گردد.

زمانی که خارش بسیار شدید باشد، کرم‌ها و لوسیون‌های استروئیدی موضعی (ترجیحا استروئید ضعیف) نظیر «هیدروکورتیزون» می‌تواند در کاهش التهاب و بهبودی علائم کمک کننده باشد.

متخصص زایمان اصفهان

متخصص زایمان اصفهان | علل بروز خارش واژن

پیشگیری و درمان

۱. ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.

۲. از لباس زیر با سایز مناسب استفاده کرده و از پوشیدن لباس زیرهای تنگ خودداری کنید.

۳. از شست و شوی زیاد واژن با صابون بپرهیزید و به جای آن تنها از آب خالی استفاده نمایید. شست و شوی روزانه با شامپو بچه موردی ندارد؛ اما بیش از یک بار در روز توصیه نمی‌شود.

۴. در آب گرم (نه داغ) بنشینید.

۵. از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید؛ چرا که باکتری‌های مفید واژن را از بین می‌برد و فرصت رشد را به باکتری‌های مضر می‌دهد.

۶. هنگام شست و شو، خود را از جلو به عقب بشویید.

۷. اگر دیابت دارید، گلوکز خون خود را تحت کنترل داشته باشید.

۸. از اسپری‌های بهداشتی و مواد معطر در این ناحیه استفاده نکنید.

۹. از لباس زیرهای نخی استفاده کرده و هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید.

۱۰. زیاد خود را نخارانید؛ این کار می‌تواند ناحیه تناسلی را حساس تر کند.

۱۱. بهتر است تا زمان برطرف شدن علائم از نزدیکی خودداری نمایید.

۱۲. در صورتی که خشکی واژن دارید، می‌توانید از یک مرطوب کننده واژن استفاده کرده و هم چنین قبل از نزدیکی از نوعی لوبریکانت با پایه آب استفاده کنید.

۱۳. در صورتی که فکر می‌کنید مواد یا محصولات جدیدی که استفاده می‌کنید (از قبیل شوینده، دستمال توالت، پد و …) مسئول این خارش هستند، استفاده از آنها را متوقف کنید.

دکتر نرگس علیان متخصص زایمان اصفهان