لیزر جهت درمان گشادشدگی واژن در اثر بارداری زایمان و افزایش سن

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر جهت درمان گشادشدگی در اثر بارداری زایمان و افزایش سن

رفع مشکلات واژن با لیزر درمانی

با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن و پیر شدن سلولهای فیبروبلاست ، هر یک از دستگاهای بدن ( پوست ، قلب ، ریه ) ، دچار تغییراتی می شوند . گشادی و شل شدگی بافت واژن نیز از جمله علایم و نشانه های ناخوشاینددستگاه باروری بانوان می باشد. بدترین حالت وقتی است که ، این گشادشدگی واژن و شل شدگی بافتی با بی اختیاری ادرار ، افتادگی رحم و یا افتادگی مثانه توام شود.

در دهه چهارم عمر ( ۳۰-۴۰ سالگی ) همزمان با کاهش تولید و یا کمتر شدن اثر هورمونهای استروژن و پروژسترون ، تونسیته بافتهای داخلی وخارجی تناسلی کم شده و شروع شل شدگی واژن و کاهش حجم در لبهای خارجی تناسلی خواهد بود. جالب است بدانید ، این امر حتی در بانوانی که زایمان طبیعی را هم تجربه نکرده اند و یا حتی بانوانی که باروری نداشته اند هم اتفاق می افتد .

این مسئله در زندگی زناشویی بسیاری از بانوان ایجاد اختلال کرده و بطور غیر مستقیم ریشه انبوهی از مشکلات اجتماعی و خانوادگی می باشد. در مطالعات انجام شده ۵۰% خانم های سنین پس از یائسگی دچار خشکی و سوزش واژن ، عفونتهای ادراری و درد در هنگام نزدیکی هستند و در کل کیفیت زندگی در آنان پایین تر است .

لیزر جهت درمان گشادشدگی واژن در اثر بارداری زایمان و افزایش سن می تواند خارش و سوزش ناحیه واژن را که ناشی از خشکی آن است برطرف کند. در سالهای اخیر ، جراحی زیبایی واژینال به ویژه لابیاپلاستی و واژینوپلاستی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تاکنون همیشه از جراحی پلاستیک جهت ترمیم تغییرات ظاهری ناحیه ولو و واژن که در اثر عوامل ارثی- بارداری یا ناشی از افزایش سن می باشد، استفاده می شود.

اما جدیداً از روشهای لیزری نوینی برای درمان مشکلات مذکور در ناحیه ولو و واژن استفاده می شود ، که روشی امن و غیر تهاجمی است ، و منجر به بازسازی مخاط واژن به طور سرپایی می شود. در این روش نتایج بسیار عالی بوده و بانوان به فاصله یک ماه بعد از یک جلسه درمان، به میزان زیادی آرامش و رضایت را به دست خواهند آورد،البته برای تکمیل دوره درمانی نیاز به ۳ جسه با فواصل یک ماه است.

این وسیله بافت مخاطی ناحیه تناسلی را به حالت قبل از یائسگی باز می گرداند.

بیشتر مطالعه کنید : لیزر جهت افزایش میل و لذت جنسی بانوان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | چند سال است که لیزر درمان گشادشدگی واژن ابداع شده است ؟

چند سال است که لیزر درمان گشادشدگی واژن ابداع شده است ؟

طی سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۲ میلادی تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده است که ؛ روش تنگ کردن واژن با لیزرهای نوین ،روشی موثر و منحصر بفرد است که مشکلات ناشی از جراحی را ندارد و نتایج مطلوبی بدنبال دارد . این لیزر ، بسیار ایمن می باشد و عارضه ای در پی نداشته و روشی غیر تهاجمی است و فقط بر روی پوشش سطحی ناحیه اثر کرده و به بافتهای زیرین آسیبی نمی رساند.

این لیزر در ناحیه داخل واژن بدون درد بوده و در قسمت خارجی ناحیه تناسلی با مصرف ژل بی حس کننده به راحتی قابل تحمل می باشد. و مدت جلسه درمانی نیز کوتاه می باشد.

آیا قبل از لیزر نیاز به انجام آزمایشی هست ؟

بیمار قبل از انجام لیزر نیاز به معاینه دارد و در صورت وجود عفونت حتما باید ابتدا درمان کامل شود ، و سپس برای لیزر اقدام نماید. همچنین باید قبل از لیزر ، نمونه پاپ اسمیر تهیه شود.لگن در بانوان به دلایل متعدد، مخصوصاً، ویژگی های آناتومیک مرتبط با فرآیند بارداری و زایمان از استحکام اسکلتی کمی برخوردار است.

پاره ای از مسایلی که در طول زمان بروز مبکنند نیز به ساختار و بافت شناسی واژن مربوط است. با گذر زمان کلاژن و الاستین موجود در بافت واژن دچار بی کفایتی می شوند و در نتیجه بافت واژن، قوام قبلی خود را از دست میدهد و شل شدن و گشادشدگی واژن هر سال بیشتر از سال قبل می شود .

حتی اگر خانم ها هیچ گونه مقاربت ، بارداری و یا زایمان طبیعی هم نداشته باشند ، گشاد شدگی واژن ؛ سرنوشت قطعی واژن همه خانم ها است. هر چند که میزان و شدت گشادشدگی واژن درهمه یکسان نیست. برخلاف تصور عموم افراد؛ زایمان طبیعی تنها دلیل و علت ؛ برای گشاد شدن واژن ؛ نمی باشد.

انجام عمل سزارین هم برای در امان ماندن از گشادشدگی واژن ، یک روند پیشگیرانه موفق نیست . تاثیر شل شدگی واژن روی روابط زناشویی انکارناپذیر است .

پس از جراحی تنگ کردن واژن ، باز هم بمرور اثرات پیشرونده شل شدگی ادامه دارد. همانطور که گفته شد بروز این مشکل به ساختار آناتومیک لگن و واژن برمیگردد و جراحی نقش کنترل میان مدت و نه درازمدت دارد .

از یک سو تکرار جراحی، به دفعات زیاد هم ممکن نیست. و از سویی دیگر در میان انبوه بزرگ افرادی که مبتلا به واژن گشاد هستند ،هم گروهایی وجود دارد که نمی توانند و یا نمیخواهند جراحی شوند و به دنبال راه و روش کوتاه مدت و یا بلند مدت غیر جراحی برای تنگ کردن واژن هستند.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر برای رفع نواقص دستگاه تناسلی زنان

از چه سنی معمولا از لیزر درمان گشادشدگی واژن استفاده می شود ؟

بهترین سن انجام لیزر واژن سنین بین ٣٠ تا ۵۵ است .

آیا این لیزر دردناک است ؟

لیزر واژن معمولا به عنوان یک کار بدون درد مطرح است ، ولی در افراد خیلی حساس ممکن است احساس ناخوشایند مبهمی داشته باشند ، و این درد مبهم قابل مقایسه با درد پس از جراحی نیست . این لیزر ویژه ، پوشش سطحی و بافت همبند را تحریک کرده و با افزایش ضخامت و مایع بافتی و بافت زمینه ای در آنها ، جوانسازی ناحیه تناسلی را موجب می شود و بدین ترتیب تغییرات ظاهری و تونیسیته و کشش بافتی و سفتی آن را اصلاح می کند.

محیط واژن به حالت اسیدی نرمال برگشته و در نتیجه از رشد میکروبهای بیماریزا جلوگیری می کند.

در واقع این لیزر فیبروبلاستها را از نظر متابولیک فعال کرده و سنتز کلاژن را موجب شده و ترکیب بافت زمینه ای را اصلاح می کند که شامل فیبر کلاژن – مواد زمینه و آب کافی شود و در نتیجه عملکرد مخاط دوباره مانند زمان قبل از یائسگی ، نرمال می شود.

آیا شل شدگی واژن فقط پس از زایمان طبیعی رخ می دهد ؟

١- افزایش سن از ۳۰ سالگی به بعد
٢- بارداری ، توجه کنید روند و مکانیسم بارداری منجر به گشاد شدن واژن می شود .
٣- کاهش وزن شدید
۴- قرار دادن ابزار تشخیصی پزشکی ( اسپوکولوم ) و یا خودارضایی با استعمال اجسام

آیا بارداری پس از لیزر واژن منعی ندارد ؟

بدون شک خود هیچ گونه منعی برای بارداری نیست . و این لیزر تاثیری روی باروری ندارد.

آیا لیزر واژن برای درمان بی اختیاری ادرار هم موثر است ؟

گر علت این مشکل کاهش تونوسیته بافت مجرای ادرار باشد ، پس از تنگ کردن واژن با لیزر این نقیصه هم برطرف می شود . در موارد خفیف که بی اختیاری ادراری ناشی از سرفه زدن و عطسه کردن ( stress incontinence ) است بهبودی خوبی ایجاد شده است .

اما اگر افتادگی مثانه شدید وساختار آناتومیک لگن دچارتغییرات آتروفیک شدید باشد ، رفع اینگونه بی اختیاری ادراری در مستلزم جراحی است ، و چنین مواردی با لیزر واژن ، اصلاح نمی شوند .

چه زمانی از سیکل قاعدگی برای این لیزر مناسب تر است ؟

سه تا پنج روز پس از پاک شدن ، زمان مناسبی است .

دفعات لازم برای انجام این لیزر چگونه است ؟

لیزر واژن قابل استفاده در هر زمان و حتی به دفعات دلخواه می باشد و پس از هر جلسه درمان بلافاصله اثر آن پدیدار گشته و تامدت مدیدی باقی خواهد ماند . دفعات آن بنا به نیاز بیمار از یک تا سه جلسه هر کدام به فاصله یک ماه بستگی دارد.

آیا نیاز به مصرف داروی خاصی است ؟

معمولا هیچ دارویی لازم نیست .

ماندگاری لیزر واژن چند سال است ؟

در شرایط عادی ، ماندگاری اثر تنگ کنندگی لیزر واژن ، دو سال است ، و معمولا تکرار لیزر زودتر از ۲۰ ماه نیاز نیست.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر درمان گشادشدگی واژن

مقایسه بین درمان لیزر و جراحی چگونه است ؟

در مقایسه روش جراحی برای تنگ کردن واژن با لیزر ؛ به چند نکته که بیشتر حائز اهمیت هستند اشاره می کنیم :

۱ . هنوز هیچ روشی دائمی برای تنگ کردن واژن به صورت ابدی معرفی نشده است.
۲ . در روش جراحی برای تنگ کردن واژن علت گشادشدن واژن از بین نمی رود و متاسفانه ؛ دوباره با گشادشدگی واژن ، مواجهه خواهیم شد.

عود کردن این مشکل دلیل بر ایراد روش جراحی و یا روش لیزر نیست، بلکه مشکل گشادشدگی مجدد واژن ؛ به ساختار آناتومیک و بافت شناسی واژن مربوط است، و نه روشی که برای تنگ کردن واژن انتخاب شده است . بافت واژن ؛ با گذر زمان و آرام آرام ، شل تر از گذشته می شود.

۳ . البته هر چند تنگ کردن واژن با جراحی در ابتدا نتیجه خیلی خوبی دارد اما به این دلیل که قسمتی از بافت واژن برداشته میشود، که این برداشتن و حذف قسمتی از بافت واژن ؛ تکرار عمل جراحی برای تنگ کردن واژن را بسیار محدود می کند.

۴ . اقدام به جراحی برای تنگ کردن واژن محدودیت هایی برای زایمان طبیعی ،در آینده ،ایجاد می کند .

۵ . در روش جراحی تنگ کردن واژن ، فقط ورودی واژن تنگ می شود ؛که یکی از عوارض این کار مقاربت دردناک است ، اما در روش لیزر، ورودی واژن ، دست نخورده باقی می ماند و تنگ کردن واژن در عمق واژن انجام می شود.

چند روز پس از تنگ کردن واژن با لیزر می توان به کار و زندگی عادی برگشت ؟

بلافاصله پس از انجام لیزر ، فرد میتواند به کار خود ادامه دهد.

آیا افرادی که عمل برداشتن رحم داشته اند نیز میتوانند از این لیزر بهره مند شوند ؟

بله ، این لیزر فقط روی واژن انجام می شود و عدم وجود رحم مشکلی ایجاد نمی کند.

مراقبتهای پس از لیزر چگونه است ؟

تنگ کردن واژن با لیزر یک کار کاملا” سرپایی است و به جز پرهیز از مقاربت واژینال طی یک هفته پس از انجام آن هیچ مراقبت دیگری نیاز نیست .

کوچک کردن لبه ها ( لبیوپلاستی )

در این روش لبه های خارجی و لبه های داخلی را به صورت قرینه کوچک می کنند که در شکل ظاهری ناحیه تناسلی تاثیر به سزای دارد و علاوه بر آن باعث رفع عارضه هایی نظیر عفونت ادراری نیز می شود.این عمل بدون خونریزی است و بصورت سرپایی انجام می شود .

بیشتر بدانید : لیزر جهت کوچک کردن و برداشتن لابیا

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | آیا شل شدگی واژن فقط پس از زایمان طبیعی رخ می دهد ؟

روشن سازی بیرونی واژن

با استفاده از این لیزر ، لبه های تیره و شل شده ناحیه تناسلی و همچنین پوست ولو و اطراف آن و کشاله ران را می توان لیزر کرد و علاوه بر جوانسازی و بهبود چین و چروک ، کاهش شلی و بهبود کیفیت پوست ، رنگ پوست را تا چند درجه روشنتر کرد .

خلاصه کاربردهای لیزر بانوان :

• کاهش شلی و جوانسازی واژن
  • درمان آتروفی واژن پس از یائسگی
  • کاهش تیرگی پوست ناحیه تناسلی
  • برطرف کردن درد هنگام نزدیکی
  • از بین بردن خشکی واژن
  • از بین بردن خارش و سوزش واژن
  • لابیاپلاستی ( کوچک کردن لبه های داخلی )

همچنین به منظور ترمیم مشکلات ناحیه ولو در سنین بالاتر و شل شدگی و چروکیدگی لبه های خارجی ناحیه تناسلی می توان همزمان با لابیاپلاستی از روش جوانسازی با تزریق چربی و حجیم کردن لبه های خارجی استفاده کرد .

با توجه به جوابدهی و نتایج رضایت بخشی که پس از اقدام به تنگ کردن واژن با لیزر ( ظرف دو سال گذشته در سطح جهان ) گزارش شده است ، بدون شک این روش با تقاضای بسیار زیادی روبرو خواهد شد. با لیزردرمانی برای تنگ کردن واژن آرام آرام روش جراحی را حاشیه رانده خواهد شد .

بیشتر بخوانید : لیزر جهت روشن سازی و ر فع تیرگی های واژن

برای کسب اطلاعات بیشتر با دکتر نرگس علیان  متخصص زنان و زایمان اصفهان در تماس باشید .